V Ústeckém kraji jezdí vlaky bez smlouvy s Českými drahami

Ústí nad Labem - Na regionálních tratích v Ústeckém kraji jezdí osobní vlaky bez smlouvy mezi krajem a Českými drahami. Stará smlouva platila jen do konce loňského roku. Radní odpovědný za dopravu Jiří Šulc (ODS) i mluvčí Českých drah Radek Joklík uvedli, že cestující se nemusí ničeho bát, vlaky prý budou jezdit podle platného jízdního řádu.

České dráhy letos po krajích požadují mnohem vyšší úhrady za takzvanou prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy. Podle Šulce nyní dráhy chtějí kolem 100 korun za kilometr, zatímco ještě loni to byla zhruba polovina.

Podle Joklíka České dráhy nyní s Ústeckým krajem o nové smlouvě vyjednávají. Podobná situace je údajně i v jiných regionech, a není tedy neobvyklá. Dráhy podle něj své závazky budou plnit i bez smlouvy. Šulc uvedl, že podobná situace v Ústeckém kraji byla v roce 2005, kdy kraj s Českými drahami smlouvu na tři roky podepsal až v květnu.

Podle Šulce Ústecký kraj připravuje výběrové řízení na poskytování dopravní obslužnosti na železnici. Nyní se představitelé kraje dohadují o tom, zda kraj rozdělit na čtyři, nebo pět oblastí, pro které výběrové řízení vypíšou. Dodal, že kraj bude muset soutěž uspořádat, protože ji požadují pravidla EU. Stav, kdy vlaky na českých tratích jezdí bez výběrového řízení, prý těmto pravidlům odporuje.

Platit dráhám 100 korun za kilometr by podle Šulce znamenalo, že kraj by musel za železniční dopravu ročně uhradit asi miliardu korun. Loni to bylo 410 milionů korun. Joklík uvedl, že České dráhy by se do soutěže přihlásily a přivítaly by ji, protože by dokázaly své náklady porovnat s ostatními přepravci.

Kde kraj potřebné peníze vezme, není jasné. Podle Šulce je lze získat od státu změnou rozpočtového určení daní. Další cestou je prý objednat méně kilometrů na dráze a místo vlaků nasadit autobusy. Autobusoví dopravci loni po kraji chtěli zhruba 32 korun za kilometr.