Německo bojuje s nehodovostí zvýšením pokut

Berlín - Motoristé na německých silnicích musí nyní počítat s vyššími pokutami za nejběžnější dopravní přestupky. Od neděle totiž v Německu platí nový sazebník pokut. V Německu, které patří k zemím s relativně nízkým počtem vážných dopravních nehod, přitom dosud byly relativně nízké i pokuty. Hlouběji do peněženky budou muset nyní sáhnout řidiči, kteří v Německu budou přistiženi při překročení povolené rychlosti, kteří budou nedovoleně předjíždět nebo usednou za volant s nadlimitním množstvím alkoholu v krvi. Některé pokuty se dokonce zdvojnásobily.

Nově řidiči zaplatí pokutu ve výši 80 až 760 eur (zhruba 2200 až 21 400 korun) za překročení padesátikilometrové rychlosti v obci, přičemž dosud to bylo 50 až 425 eur. Za nedodržení maximální povolené rychlosti mimo obec, standardně 100 kilometrů za hodinu, může motorista dostat pokutu od 70 do 600 eur. Dosud se toto rozmezí pohybovalo mezi 40 a 375 eury. Jízda na červenou je nyní pokutována 90 až 360 eury, dosud to bylo 50 až 200 eur.

Za nedání přednosti v jízdě je nyní pokuta stanovena na 100 eur, tedy dvojnásobek oproti dosavadní sazbě. Za předjíždění v nepovolených úsecích nebo nedodržení bezpečného rozestupu mezi automobily se nyní bude platit 400 eur namísto dosavadních 250 eur.

V sousedních zemích už vyšší pokuty jsou

Německý autoklub Verkehrsclub Deutschland (VCD) ohodnotil zpřísnění trestů za „krok správným směrem“. Upozornil však, že v porovnání s evropskými sousedy je mnoho sazeb stále nastaveno na příliš nízkou úroveň. U mnoha relativně méně závažných přečinů přitom nový ceník dosavadní tresty zachoval. Naopak autoklub ACE uvedl, že díky novému ceníku Německo právem přichází o pověst „pokutového ráje“. V sousedních zemích totiž byly sazby za nejčastější dopravní přestupky mnohdy vyšší.

Řízení motorového vozidla pod vlivem drog nebo alkoholu přijde nyní provinilce při prvním přistižení na 500 eur (zhruba 14 000 korun) oproti dosavadním 250 eurům. Přitom se ovšem zřejmě ani v dohledné době nebude hýbat s maximální povolenou hladinou alkoholu v krvi, která nyní činí 0,5 promile a někteří politici i experti požadují její snížení na 0,3 promile.

Německo, které má nejhustší dálniční síť v Evropě a velmi silný provoz, patří k zemím s poměrně nízkým počtem smrtelných nehod v přepočtu na obyvatele. Počet úmrtí na silnicích přitom každoročně klesá. Například v období od ledna do listopadu 2008 na německých silnicích zemřelo 4140 lidí, což byl pokles o 8,7 procenta ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Celkový počet registrovaných dopravních nehod klesl v odpovídajícím období v meziročním srovnání o 2,7 procenta na 2,1 milionu.