Vládní experti volají po rozvoji železnice

Praha - Vládní ekonomičtí experti v současné době doporučují zvýšení investic v oblasti dopravní infrastruktury. V sousedním Německu už tento plán realizovali jak na svých silnicích, tak na železnici. Tamní dráhy totiž podepsaly největší zakázku na obnovu vozového parku v historii, čímž vytvoří i nová pracovní místa. Česko se ale k podobnému kroku zatím staví poněkud rezervovaně.

Německé dráhy v souvislosti s ekonomickou krizí a růstem nezaměstnanosti ještě víc obnovují už tak vyspělý vozový park. Deutsche Bahn teď vyhlásila cíl podpořit zaměstnanost, podepsala svoji historicky nejvyšší objednávku a v současnosti nakupuje vlaky za 2 miliardy eur.

Na českých kolejích jezdí vlaky v průměru staré 20 až 25 let, občas dráhy používají i 50 let staré stroje. „Kdybychom chtěli průběžně obnovovat vozový park, tak by to byly náklady 9 miliard korun ročně. Takové prostředky v české železnici nejsou,“ říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Investice by ale pomohla nejen kvalitě cestování po železnici, ale i zaměstnanosti. „Na každou miliardu korun, kterou by vláda investovala do obnovy a modernizace parku kolejových vozidel, bude vytvořeno 500 nových pracovních míst u hlavních dodavatelů a výrobců a dalších až 300 míst u jejich subdodavatelů,“ vysvětluje ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenská.

Rozvoj české železnice může v budoucnu významně podpořit evropský regionální operační program. Ten pro roky 2010 až 2013 počítá s balíkem 245 mil eur.