Praha – České dráhy zrušily výběrové řízení na rekonstrukci 34 osobních vagonů na řídicí vozy k rychlíkům. Železniční dopravce chtěl do projektu investovat necelou miliardu korun. O zakázku měla podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského zájem jediná firma, která ale nesplnila podmínky a zadavatel ji ze soutěže vyloučil. České dráhy v posledních měsících zrušily kvůli nezájmu také výběrová řízení na modernizaci dieselových jednotek řady 842 a přestavbu bývalých poštovních vagonů na řídicí vozy pro motorové jednotky.
České dráhy zatím nebudou mít řídicí vozy, zrušily výběrové řízení
Dráhy se po neúspěchu výběrového řízení pokusí zadat zakázku na řídicí vozy jiným způsobem. „ČD budou nadále postupovat dle zákona o veřejných zakázkách, a to výzvou jednomu nebo omezenému počtu dodavatelů k podání nabídek za podmínek odpovídajících původnímu zrušenému tendru,“ uvedl Šťáhlavský. Původní zakázka se měla realizovat z velké části v letech 2010 až 2012. „Ani původní termín zahájení plnění zakázky koncem roku 2009 není prozatím nereálný,“ dodal Šťáhlavský.
Řídicí vůz je vagon s kabinou pro strojvedoucího, ze které se dá ovládat celý vlak, ačkoliv hnací lokomotiva je na opačném konci soupravy. Díky takovému řazení vlaku se nemusí lokomotiva při každé změně směru nebo v koncových stanicích přepřahat. Strojvůdce ji ovládá, i když lokomotiva vlak tlačí. Takové uspořádání je běžné například v Německu nebo Švýcarsku na vlacích regionálních i dálkových. U Českých drah zatím existují řídicí vozy pouze pro dieselové jednotky, které však kvůli své konstrukci nejsou vhodné pro nasazení na dlouhých vlacích s lokomotivou na hlavních tratích.
Řídicí vozy pro rychlíky měly podle představ Českých drah vzniknout rekonstrukcí z velkoprostorových vozů druhé třídy. Ty kvůli rychlostnímu omezení na 120 km/h jezdí převážně na osobních a spěšných vlacích či rychlících na vedlejších tratích, ačkoli se v současnosti kvůli kritickému nedostatku rychlejších vagonů v poslední době objevují i na rychlících a expresech na I. a II. koridoru.
Nově vzniklé řídicí vozy mají mít podle zadání vedle kabiny pro strojvedoucího zavazadlový oddíl a velkoprostorové části první i druhé třídy. Upraveny mají být rovněž podvozky, které mají vozům umožnit jezdit až 140kilometrovou rychlostí. Takový limit má většina rychlíkových vozů Českých drah a rychleji nedokáže jet ani velká část lokomotiv, kterými ČD disponují.