České dráhy zatím nebudou mít řídicí vozy, zrušily výběrové řízení

Praha – České dráhy zrušily výběrové řízení na rekonstrukci 34 osobních vagonů na řídicí vozy k rychlíkům. Železniční dopravce chtěl do projektu investovat necelou miliardu korun. O zakázku měla podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského zájem jediná firma, která ale nesplnila podmínky a zadavatel ji ze soutěže vyloučil. České dráhy v posledních měsících zrušily kvůli nezájmu také výběrová řízení na modernizaci dieselových jednotek řady 842 a přestavbu bývalých poštovních vagonů na řídicí vozy pro motorové jednotky.

Dráhy se po neúspěchu výběrového řízení pokusí zadat zakázku na řídicí vozy jiným způsobem. „ČD budou nadále postupovat dle zákona o veřejných zakázkách, a to výzvou jednomu nebo omezenému počtu dodavatelů k podání nabídek za podmínek odpovídajících původnímu zrušenému tendru,“ uvedl Šťáhlavský. Původní zakázka se měla realizovat z velké části v letech 2010 až 2012. „Ani původní termín zahájení plnění zakázky koncem roku 2009 není prozatím nereálný,“ dodal Šťáhlavský.

Řídicí vůz je vagon s kabinou pro strojvedoucího, ze které se dá ovládat celý vlak, ačkoliv hnací lokomotiva je na opačném konci soupravy. Díky takovému řazení vlaku se nemusí lokomotiva při každé změně směru nebo v koncových stanicích přepřahat. Strojvůdce ji ovládá, i když lokomotiva vlak tlačí. Takové uspořádání je běžné například v Německu nebo Švýcarsku na vlacích regionálních i dálkových. U Českých drah zatím existují řídicí vozy pouze pro dieselové jednotky, které však kvůli své konstrukci nejsou vhodné pro nasazení na dlouhých vlacích s lokomotivou na hlavních tratích.

Řídicí vozy pro rychlíky měly podle představ Českých drah vzniknout rekonstrukcí z velkoprostorových vozů druhé třídy. Ty kvůli rychlostnímu omezení na 120 km/h jezdí převážně na osobních a spěšných vlacích či rychlících na vedlejších tratích, ačkoli se v současnosti kvůli kritickému nedostatku rychlejších vagonů v poslední době objevují i na rychlících a expresech na I. a II. koridoru.

Nově vzniklé řídicí vozy mají mít podle zadání vedle kabiny pro strojvedoucího zavazadlový oddíl a velkoprostorové části první i druhé třídy. Upraveny mají být rovněž podvozky, které mají vozům umožnit jezdit až 140kilometrovou rychlostí. Takový limit má většina rychlíkových vozů Českých drah a rychleji nedokáže jet ani velká část lokomotiv, kterými ČD disponují.