Tunely pod Národním muzeem zatím nebudou

Praha - Pod Národním muzeem v Praze zatím tunely k Nuselskému mostu nepovedou, původně do nich měla být přemístěna magistrála. Na takovou investici nemá stát připravené peníze. Na dopravním výboru pražského zastupitelstva to řekl jeho předseda David Vodrážka (ODS). Nesplní se tak přání radnice druhé městské části, která by chtěla kvůli zlepšení životních podmínek podél magistrály zahloubit pražskou dopravní tepnu až k Nuselskému mostu.

Představitelé Prahy 2 již ale několikrát kritizovali plán, podle kterého by měla být magistrála převedena do tunelů pouze kolem Národního muzea. Podle zástupce starostky Prahy 2 Václava Vondráška (ODS) působí magistrála lidem větší problémy v oblasti náměstí I. P. Pavlova než před muzeem.

Zahloubení magistrály kritizovala i zastupitelka Petra Kolínská (SZ). „Je to pouze kosmetická úprava turistického místa,“ řekla Kolínská. Emise se podle ní zlepší pouze o zhruba dvě až pět procent. Projekt podle ní také neřeší další zklidnění okolních ulic, například Ječné, Žitné nebo 5. května.

Zatím není jasné, jestli kvůli tunelům budou zbourány garáže Slovan u hlavního nádraží, které vlastní hlavní město. Podle zastupitele Karla Březiny (ČSSD) není moudré bourat garáže, když Praha trpí nedostatkem parkovacích míst.

Ředitel pražské správy silnic a dálnic zdůraznil, že proměnu magistrály lze uskutečnit až po dokončení jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy a městského okruhu v úseku mezi Jižní spojkou a Tyrolkou, kudy by při budování tunelů měla vést objízdná trasa.

Po magistrále každý den projede až 100 000 aut. Se stavbou tunelů by se mohlo začít zhruba v roce 2010, trvat by měla asi čtyři roky. Podle ministerstva dopravy by celkové náklady mohly být asi osm miliard korun. Hlavní náklady na stavbu by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury. Ministerstvo kultury bude financovat vybudování tunelu mezi muzeem a budovou bývalého federálního shromáždění. Magistrála v tunelech povede pouze dvěma jízdními pruhy.