Zelená zastupitelka kritizuje výsledek pražského tendru na autobusy

Praha – Pražská zastupitelka za zelené Petra Kolínská není příliš spokojena s výsledkem výběrového řízení na 620 autobusů pro MHD. Část vozidel by podle ní měla mít pohon na zemní plyn místo obvyklého dieselového motoru. Podle ní by tyto autobusy pomohly zlepšit ovzduší v metropoli, na jehož znečištění se ze 70 procent podílí právě automobilová doprava. Výsledek výběrového řízení na obměnu vozového parku Dopravního podniku hlavního města Prahy byl zveřejněn včera, zvítězila v něm firma SOR.

Petra Kolínská podotkla, že libchavská společnost vyrábí i autobusy na zemní plyn. Dopravní podnik zvažoval tři varianty zadání zakázy, nakonec se rozhodl koupit 20 kloubových vozidel na hybridní pohon a zbytek na naftu. Další variantou bylo koupit buď pouze naftové, nebo 200 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) a zbytek na naftu.

Podle Kolínské vozidla na zemní plyn jsou ve srovnání s autobusy na naftu méně hlučné, mají nižší emise CO2 a nižší provozní náklady. „Úspora nákladů na pohonné hmoty se pohybuje od dvou do pěti korun na ujetý kilometr,“ tvrdí.

Vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn bývají dražší, dopravní podnik by kvůli nim zřejmě musel vybudovat také zvláštní čerpací stanici. Podle Kolínské je možné ale na nákup takových autobusů čerpat dotace, čerpací stanice zase běžně budují plynárenské firmy za to, že budou plyn odběrateli dodávat.

Dodávka by měla být zahájena ještě letos, DP počítá s tím, že koupí každoročně 60 standardních a 30 kloubových autobusů. Ročně tak podnik zaplatí asi 500 milionů korun.