Na koleje letos vyjedou nové vlaky za 4,5 miliardy

Praha - Regionální a příměstská železniční doprava má letos dostat nové vlaky. Investice v celkové hodnotě 4,5 miliardy korun bude od roku 1989 nejvyšší v regionální dopravě. Ve vlaku mezi Kolínem a Prahou to uvedli na tiskové konferenci zástupci drah. Dráhy vlaky zaplatí hlavně z peněz za loňský prodej majetku Správě železniční dopravní cesty. České vlaky s průměrným stářím 26 let patří v Evropě mezi nejstarší.

Loni dráhy zaplatily za nové vozy již zálohy, letos tak doplatí 3,6 miliardy korun. Minulý rok, včetně záloh na letošek, do obnovy vozového parku vložily 4,5 miliardy Kč. „Vlak je náš základní výrobní prostředek a má naši investiční prioritu,“ řekl finanční náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský.

Na kolejích se letos objeví například 12 nových pantografů City Elefant, 46 regionálních motoráčků nebo 13 modernizovaných vagonů pro motorové vlaky. Celková částka se může ještě zvýšit, neboť dráhy chtějí do konce března vypsat tendry na nákup 100 rychlíkových vagonů a pronájem osmi motorových jednotek pro rychlíky Praha - Rakovník a Praha - České Budějovice. Podle plánu ČD se nové soupravy dostanou do všech českých krajů. Na obnovu vozového parku získaly dráhy peníze za prodej majetku SŽDC.

Regionální doprava je dlouhodobě ztrátová a pomoc nabídl i ministr dopravy, který chce krajům poslat 2 miliardy korun, pokud to podpoří i sněmovna. „Letos vám ještě pomůžeme, ale příští rok už co si objednáte, budete muset zaplatit,“ řekl ministr dopravy Petr Bendl (ODS).

Prioritou moderní železnice jsou koridory. Zejména spojení Praha - Plzeň - Cheb a Praha - České Budějovice - Linec.

Zastaralý vozový park patří k největším problémům drah. České vlaky s průměrným věkem 26 let jsou v Evropě mezi nejstaršími. Dráhy ujišťují veřejnost, že modernizace a nákupy nových vlaků nebudou mít vliv na cenu jízdenky.