O šrotovné už požádalo přes 105 tisíc Němců

Berlín - Šrotovné se v Německu těší velkému zájmu. Žádost si podalo už přes 105 tisíc lidí. Ze státní dotace, kterou mohou lidé získat při koupi nového automobilu a likvidaci toho starého, mají užitek především němečtí výrobci. Lavinu žádostí o prémii však údajně může přibrzdit obava, že zdroje vyhrazené pro vyplácení dotace brzy vyschnou.

Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA), který žádosti o „ekologickou prémii“ přijímá, už registruje přes 105 tisíc žádostí. Právě tolik nových nebo zánovních automobilů se prodalo díky prémii ve výši 2 500 eur, kterou německý stát poskytuje od ledna. Vláda ze svého balíčku na podporu ekonomiky vyčlenila na šrotovné 1,5 miliardy eur. Do konce roku může být bonus poskytnut pouze omezenému počtu 495 tisíc kupců nových vozů.

V prvních únorových týdnech pocházela více než polovina automobilů prodaných díky šrotovnému od domácích výrobců, potvrdil VDA. „To ukazuje, že máme i u malých vozů a v kompaktní třídě vynikající nabídku,“ řekl Wissmann deníku Südwest Presse.

Už nyní však údajně mnoho lidí s objednáním nového automobilu váhá, neboť se obávají, že prostředky pro vyplácení prémie by mohly být vyčerpány dříve, než bude objednaný vůz skutečně dodán a přihlášen. Upozornil na to šéf německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann.

Podle současných pravidel totiž musí žadatel o dotaci předložit kupní smlouvu k novému autu, protokol o uvedení vozidla do provozu i potvrzení o seštrotování starého vozu.

Wissmann navrhuje, aby byla prémie garantována už čekatelům na objednaný vůz, jehož dodání může trvat až měsíce. Mělo by stačit předložení smlouvy o budoucí koupi vozidla. Prémie by však byla odeslána na konto kupujícího až po předložení dokladu o sešrotování starého vozu i certifikátu o uvedení nového auta do provozu. S takovou úpravou už vyslovila souhlas například vládní Křesťanskosociální unie (CSU).

Kritikové šrotovného například z opoziční liberální FDP se přitom domnívají, že štědrá dotace pomáhá zahraničním automobilkám, mimo jiné z Česka, Rumunska, ale i Japonska.

Svaz německého automobilového průmyslu počítá s tím, že díky prémii se prodá navíc 200 tisíc až 400 tisíc automobilů. Na odbyt jdou přitom hlavně menší vozy, nadále dramatický je naopak pokles prodejnosti užitkových vozů.

Pozitivní dopady prémie si pochvaluje například koncern Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto. „Máme záplavu objednávek na Fox a Polo, ale také na Golfy,“ potvrdil v pondělí předseda závodní rady VW Bernd Osterloh. Osterloh se vyslovil také pro zavedení celoevropského šrotovného. Podobná opatření dosud přijaly Francie a Itálie.