Arriva dostane za lepší služby více peněz, ČD by je chtěly také

Liberec – Společnost Vogtlandbahn, která vyhrála soutěž na provozování trati Liberec – Rybniště od roku 2010, bude krajem dotována jinak, než je dosud v Česku běžné. V případě, že bude doprava výrazně ztrátová, může do ní kraj vložit i více peněz, než dostávaly za obsluhu stejné trati České dráhy. Způsob dotování, kdy dopravce dostane náklady na dopravu, ale poté vrátí tržby, je v Evropě běžný a Vogtlandbahn také přichází s vlaky, které jsou standardem v západoevropské regionální železniční dopravě. České dráhy žádají, aby byly tímto způsobem dotovány také ony. Za jistých okolností tak mohou dostat až o třetinu více než dosud, kdy ČD dostávaly peníze za prokázanou ztrátu.

Vogtlandbahn, který patří do anglické skupiny Arriva, bude od kraje dostávat 114,50 koruny na kilometr, přibližně o třetinu více než Liberecký kraj dosud dával Českým drahám.

Vedení regionu přesto považuje novou smlouvu za zajímavější, než byla ta dosavadní, díky podmínce vracení případných zisků. „Tak se dostaneme na obdobnou cenu, o jaké mluví České dráhy,“ uvedla mluvčí ústeckého krajského úřadu, který má spolu s Libereckým krajem dopravu na této trati na starosti. „Může se stát, že ta cena bude i nižší,“ doplnila vedoucí dopravního odboru Libereckého kraje Stanislava Jakešová.

Českým drahám, které se tendru o dopravu na severu Čech nezúčastnily, se ovšem tento systém dotování regionální dopravy líbí více než ten dosavadní. „Neříkáme nic jiného, než že bychom také rádi jezdili za tuto cenu,“ uvedl ředitel ústeckého krajského centra osobní dopravy ČD Petr Hinterholzinger. Nyní největší český železniční dopravce doufá, že by se s příchodem nové společnosti na tuzemské koleje mohly zvýšit krajské dotace na evropskou úroveň i na jiných tratích.

Změna by mohla přijít brzy. ČD totiž stále nemají smlouvy s většinou krajů o penězích na letošek, ztráta, kterou jim už kalkuluje, je třímiliardová. Regionům se ale zdají takové peníze příliš velké. Situaci tak má vyřešit mimořádná vládní dotace.

Příchod Vogtlandbahnu na severočeské koleje by měl pro cestující znamenat výraznou změnu. Letos jezdí po trati Liberec – Zittau – Rybniště téměř výhradně staré motorové vozy, v lepším případě zrekonstruované na regionovy, a také staré německé motoráky. Pouze dvakrát denně se cestující mohou svézt modernějším vozidlem v podobě dieselového pendolina Německých drah, které jezdí dvakrát denně na spěšném vlaku z Liberce přes Zittau do Drážďan. Od prosince 2010 by se i na osobních vlacích na této trati měly začít objevovat jednotky Siemens Desiro Classic.

Cestující, kteří nastoupí do německých vlaků, by se zvýšení cen neměli bát. Podle smlouvy s kraji by měl Vogtlandbahn prodávat jízdenky za stejnou cenu, která se dnes platí ve starých motoráčcích.