Kolín/Rakovník – Doprava v Kolíně se za dva roky zklidní. Silnice I/38, která dnes prochází středem města, bude od prosince 2010 vedena po obchvatu, jehož stavbu dnes zahájilo Ředitelství silnic a dálnic. Naopak Rakovničtí mají zatím smůlu. Stavba obchvatu jejich města, v jehož centru se scházejí tři frekventované silnice, je v nedohlednu. Stále ještě není dokončená projektová dokumentace a městu se také nedaří vykoupit od soukromníků pozemky, po kterých by měl okruh vést. Opozice tvrdí, že za průtahy může vedení radnice.
V Kolíně vzniká silniční obchvat, Rakovník na něj stále čeká
Součástí téměř osmikilometrového kolínského obchvatu budou tři mimoúrovňové křižovatky, dvanáct mostů a sedm protihlukových stěn a valů. Projekt počítá s úpravami železniční trati i stávajících komunikací, přeložkami inženýrských sítí, stavbou nových přístupových komunikací i výsadbou zeleně.
Nová silnice povede jižně od centra Kolína a bude procházet katastrálními
územími Kolína, Štítar, Polep, Nové Vsi a Nebovid. Trasa je vedena převážně po zemědělsky využívaných pozemcích, v dílčích částech se přibližuje k zástavbě. A právě nevyřešené majetkové spory dlouho bránily zahájení stavby. Někteří vlastníci pozemků nepřistoupili na podmínky jejich výkupu, bylo proto zahájeno vyvlastňovací řízení. „Je šest nevypořádaných pozemků, z nichž u pěti probíhá vyvlastňovací proces,“ řekl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Podle starosty Kolína Jiřího Buřiče usiluje Kolín o stavbu obchvatu už téměř 40 let. Městem v současnosti projede denně kolem 30 tisíc aut, situace se zhoršila po vstupu Česka do Evropské unie a po otevření automobilky TPCA v nedaleké průmyslové zóně. Nový obchvat má stát 2,7 miliardy korun.
V Rakovníku se nestaví, radnice nezná některé majitele
V Rakovníku jedná s majiteli pozemků radnice a zatím se jí to nepodařilo. Průtahy při jednáních kritizují někteří opoziční zastupitelé. Tvrdí, že se vedení města o obchvat dostatečně nezajímá. „Na posledním zastupitelstvu mi přišlo, jako když hrajeme fotbalové utkání a hrajeme si na to, kdo to první kopne do autu,“ kritizoval radu opoziční zastupitel Marcel Chládek.
Starosta Zdeněk Nejdl kritiku odmítá. Podle něj je problém v tom, že se majitelé pozemků, po nichž má vést obchvat, nechtějí dohodnout na ceně. „Nedaří se to, protože vlastníci pozemků chtějí daleko víc peněz za metr čtverečný než je cena podle znaleckého posudku a než jsou obvyklé ceny,“ uvedl starosta Nejdl.
Některé majitele navíc radnice vůbec nezná, protože nežijí na adrese uvedené v dokumentech, které mají městští úředníci k dispozici.
Do financování rakovnického obchvatu by se měl zapojit také Středočeský kraj – stavba by se totiž mohla napojit na plánovanou rychlostní silnici R6 vedoucí do Karlových Varů. Stane se tak ale pouze tehdy, stihne-li město předat krajským úředníkům do konce června hotovou projektovou dokumentaci.
Výstavba obchvatu ovšem vychází na třičtvrtě miliardy korun a už teď je jasné, že ani krajské peníze stačit nebudou. Nutná proto bude finanční pomoc státu i strukturálních fondů.