Kraj Vysočina chce snížit příspěvek pro České dráhy

Jihlava - Příspěvek na provoz regionálních osobních vlaků plánuje snížit kraj Vysočina, protože České dráhy (ČD) zatím nepodepsaly letošní dodatek k dlouhodobé smlouvě. Hejtmanův náměstek Libor Joukl uvedl, že za první čtvrtletí kvůli tomu dostanou dráhy zhruba o 15 milionů korun méně, než se původně předpokládalo. Podle zástupců ČD nebyl dodatek podepsán proto, že se v některých bodech ještě s krajem nedohodli. Týká se to zejména výše doplatku na ztrátové spoje.

Podle Joukla problémy působí liknavost ČD. „Nedokázaly podepsat dodatek smlouvy, který byl vyjednán v minulém roce, tak jedeme neustále podle starých nižších sazeb,“ uvedl. Dodal, že pokud by měl kraj platit víc od druhého letošního čtvrtletí, měl by být dodatek podepsán do 15. března. Jinak bude s každým dalším měsícem odkladu platba oproti původnímu předpokladu nižší o další více než dva miliony korun, doplnil.

Kraj byl v tomto roce ochoten přispět na ztrátové vlakové spoje asi 284 miliony Kč. V loňském rozpočtu bylo na tento účel vyčleněno 263,6 milionu Kč a dalších 4,7 milionu kraj drahám přidal v průběhu roku.

Manažer komunikace ČD Radek Joklík řekl, že kraje dlouhodobě neplatí skutečnou ztrátu za regionální spoje. Po oddělení ziskové nákladní dopravy už prý podnik nemá z čeho ztráty osobních vlaků doplácet - ČD podle Joklíka dostávají nejnižší úhrady prokazatelné ztráty v celé střední Evropě.

O provoz vlaků se na Vysočině starají dvě firmy - kromě dominantních ČD ještě Jindřichohradecké místní dráhy. Joukl podotkl, že se už objevují další dopravci, kteří by chtěli zajišťovat osobní dopravu na železnici. „Pokud nám někdo nabídne výhodnější podmínky dlouhodobě, pak s ním budu rád komunikovat,“ řekl.

Dieselová motorová jednotka ČD řady 814 Regionova, která vznikla v PARS Šumperk na začátku 21. století rekonstrukcí dieselových motorových jednotek ČD řady 810 a přípojných vozů 010/Btax vyráběných v 70. a 80. letech Vagonkou Studénka.
Zdroj: ČT24