Rozbité silnice po zimě se prodraží správcům i řidičům

Praha – Po tužší zimě, než byla v předchozích dvou letech, musí jejich vlastníci – obce, kraje a stát – dát na jejich údržbu více peněz. Zejména obce musí na opravy hledat dodatečné peníze. Dokud se nepodaří vozovky opravit, musí si řidiči dávat pozor. Oprava vozidla po projetí díry v asfaltu totiž může stát i desítky tisíc, jenom zřídka se přitom podaří získat od majitele silnice náhradu škody. Na řidiče dopadnou i opravy roztlučených vozovek, provoz na nich bude omezen.

Ve Svitavách již překročili letošní rozpočet na správu silnic téměř o třetinu. „Nejvíc nás vyčerpal odvoz sněhu, kdy jsme tu měli kalamitní stav. Těžké stroje poničily obrubníky, což budou také náklady navíc,“ řekl ředitel Technických služeb města Svitavy Petr Horký. Na vozovkách se po tužší zimě objevují i výtluky, které bude nutné vyfrézovat.

Vysočina chce silnice opravovat komplexněji

Vedení kraje Vysočina se rozhodlo, že nebude po zimě pouze lít záplaty do děr v silnicích, ale zcela nově je opraví. V současnosti lze některé silnice v regionu jen stěží rozeznat od polní cesty. „Situace je kritická. Doslova před očima se komunikace rozpadá,“ komentoval situaci přibyslavský místostarosta Michael Omes.


Podle hejtmanova náměstka Libora Joukla je situace důsledkem toho, že většinu zimy byly teploty kolem nuly a muselo se hodně solit. Prozatím silničáři na Vysočině provizorně spravují ty nejhorší úseky. S příchodem teplých dnů ale budou mít více práce. „V místech, kde jsou nejvíce rozbité silnice, bychom chtěli jít do souvislých oprav povrchu,“ uvedl Joukl. Kraj ovšem bude muset do takových rekonstrukcí investovat stovky milionů korun. Navíc to bude znamenat uzavírky opravovaných silnic.

Olomoučtí silničáři opravují, ochlazení práce zastaví

Velmi vážný stav nastal v Olomouckém kraji. Výmoly jsou na regionálních silnicích téměř všude, silničáři ovšem vydali značnou část peněz pro letošní rok už na zimní údržbu. „V minulém týdnu jsme již započali s výspravami teplou balenou. Jsou to zatím první výspravy těch nejhorších míst,“ uvedl ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

Práce silničářů ale může být zbytečná – příští týden se má opět ochladit. Naplno tedy s opravami poškozených úseků začnou až v dubnu. Olomoucký kraj má na opravu silnic vyčleněno 100 milionů korun. Ani tato částka zřejmě ale nebude stačit.

Řidiči chtějí odškodné, nemají ale velkou šanci


Výtluky v asfaltu jsou velmi problematické pro auta, která se při nárazu mohou poškodit. Jejich majitelé mají přitom jenom minimální šanci, že se jim podaří od vlastníka silnice vymoci náhradu škody. „Je rozdíl, jestli dojde k poškození vozidla na závadě ve sjízdnosti nebo jestli je to poškozená silnice, kterou může každý předvídat, protože po ní jede po uceleném úseku,“ zhodnotil nároky řidičů na úhradu škody ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Silničáři navíc většinou před rozbité úseky stavějí přenosné dopravní značky varující před nerovnou silnicí. Jakkoli jsou takové značky často nevýrazné, podle soudů je to postačující.

  • Rozbitá silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/743/74207.jpg
  • Varování před rozbitou silnicí autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/742/74199.jpg
Vydáno pod