Česko nesplní cíl EU pro snížení počtu tragických nehod

Praha - České republice se nepodaří do roku 2010 snížit počet smrtelných nehod na silnicích natolik, aby splnila cíl vytyčený Evropskou unií. Podle předsedy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) Antonia Avenosa nedostojí ani svému národnímu závazku. Zatímco v Evropské unii ubylo za posledních osm let v průměru kolem 27 procent obětí dopravních kolizí, v ČR jejich počet klesl o 20 procent.

Loni si české silnice vyžádaly 992 obětí, což je druhý nejnižší počet od roku 1990. Česku se však podle ETSC pravděpodobně stejně nepodaří naplnit vládní Národní strategii bezpečnosti silničního provozu, jejímž cílem bylo snížit počet úmrtí při haváriích na 650 do konce příštího roku. ČR zároveň patří do skupiny zemí, které budou mít až deset let zpoždění při dosažení plánu Evropské unie. Ta plánuje, že sníží počet úmrtí z roku 2001 na polovinu v roce 2010.

Podle Avenosa je nejrizikovějším faktorem v Česku nepřiměřená rychlost. Doufá proto, že ČR nezvýší rychlostní limit na dálnicích. Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) ujistil, že celoplošné zvýšení limitu se nechystá. Podle něj se problematika z velké části dotýká krajů a obcí.

Podle ETSC Česko zaostává za ostatními evropskými státy v bezpečnosti silnic, a to i přes značné investice do infrastruktury v posledních letech. Zároveň se v ČR používají staré vozy a ani ty nové nejsou nejbezpečnější. Za další rizika označil předseda ETSC alkohol a nepoužívání bezpečnostních pásů. Již z dřívějších statistik Evropské komise totiž vyplynulo, že Češi neberou některé ochranné prvky v automobilu příliš vážně. V roce 2007 patřili dokonce k nejhorším v celé Evropské unii.

Z dalších 26 států Evropské unie zaostává za Českem ve snižování smrtelných havárií devět zemí. Naopak v 11 státech se podařilo za posledních osm let zredukovat úmrtí při nehodách o 30 a více procent, pět zemí zaznamenalo dokonce více než čtyřicetiprocentní pokles. Nejhůře jsou na tom v EU Litva, Rumunsko a Maďarsko.