Zákazníci car-sharingu auto nevlastní

Praha - Pro motoristy se nabízí možnost využití auta, aniž by jej vlastnili a museli se starat o jeho provoz a údržbu. To vše nabízí služba car-sharing, která v některých zahraničních městech skutečně doplňuje nabídku veřejné dopravy, například ve Švýcarsku nebo v německých Brémách. Car-sharing výborně funguje v oblastech s velkou hustotou obyvatel a s dobrou obslužností veřejnou dopravou a také v lokalitách, kde je zpoplatněné parkování.

„Je to vlastně služba, která je nabízená lidem, kteří nepotřebují auto úplně v dennodenním provozu,“ vysvětluje Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku. Více lidí sdílí vozidlo a auto je vždy k dispozici. Pro zákazníky je zajímavá zejména cena. Ta se skládá z malého měsíčního paušálního poplatku a poté z ceny za kilometry a čas strávený na cestě. Car-sharingová firma se stará o údržbu, opravy, povinné ručení, vyúčtování a další náležitosti.

„Sdílení aut je něco, co doplňuje veřejnou dopravu, pomáhá městům a pomáhá těm, kteří nepotřebují auto na každodenní cestu do práce, kteří normálně jezdí do práce tramvají, autobusem,“ uvedl poradce pro udržitelnou dopravu Michael Glotz-Richter z Brém.

Rozhovor s Michaelou Valentovou a Michaelem Glotz-Richterem (zdroj: ČT24)

Podle Valentové se car-sharing vyplatí lidem, kteří neujedou ročně více jak 12 - 15 000 kilometrů a nepotřebují auto každý den. 

V Brémách mají asi 5000 zákazníků v systému car-sharing a ti nahradili tisíc aut, doplnil Glotz-Richter. Auto si pak půjčují jen ve chvíli, kdy je opravdu nezbytně potřebují. Systém tam začínal v roce 1990 a původně měl pouze 30 lidí. Přístup do systému je přes elektronickou kartu a 40 stanovišť ve městě. Zákazník si může vybrat typ auta, který mu nejvíce vyhovuje. Systém tam používá městská správa pro optimalizaci dopravy. V České republice začíná být zájem o službu v Praze, Brně a Ostravě.

Praha podle Valentové nemá vypracovaný ani management mobility a město investuje do tvrdých opatření, jako jsou výstavby silnic a podzemních garáží. Důležité je snížit počet aut v ulicích.

Méně ujetých kilometrů, méně jízd a méně zaparkovaných automobilů znamená menší zatížení města. Nižší počet lépe využívaných automobilů znamená také menší zatížení životního prostředí i při jejich výrobě a likvidaci.