Británie řeší dopravní problémy zpomalením, Praha čekáním na okruh

Praha – Britské obce chtějí řešit dopravní problémy zpomalením aut ve vybraných zónách na 20 mil za hodinu (32 km/h). Měly by se tím vyřešit potenciálně nebezpečné situace, které nastávají při jízdě povolenou 30mílovou rychlostí na úzkých britských silnicích zaplněných parkujícími vozy. Dopravní situaci v Londýně navíc trochu zlepšilo zavedení mýtného za vjezd do centra města. Naopak v Česku se s pokusy o zlepšení dopravní situace většinou čeká na dokončení potřebných dopravních staveb. V případě hlavního města se jedná o vnější Pražský okruh a vnitřní Městský okruh.

Právě dokončení okruhů, z nichž jsou zatím hotovy jenom jednotlivé úseky, je předpokladem pro zavedení dopravních omezení v centru Prahy, mezi které patří mýto za vjezd do centra. Podle architekta a bývalého primátora Jana Kasla by ovšem bylo možné zavést poplatky alespoň za vjezd do městské památkové rezervace téměř okamžitě. Na další regulaci dopravy ve městě je ale podle něj potřeba čekat právě na dostavbu okruhů.

„Praha musí být objezdná – ne průjezdná – a pak je třeba přistoupit k regulaci dopravy, aby se nevyplatilo projíždět centrem města, aby se tam dalo volně zajíždět v kteroukoliv dobu,“ řekl Jan Kasl.

Zároveň by se mělo město zaměřit na omezení vnitropražské automobilové dopravy, která tvoří nemalou část vozidel popojíždějících v kolonách na Severojižní magistrále. „Je důležité, aby například zpoplatněním se lidé motivovali k tomu, aby sedli do metra a dojeli pět stanic do centra,“ uvedl Kasl.

Naopak řešení parkování pomocí rezidentních zón a zón placeného stání je podle architekta nouzové řešení, které nahrazuje nedostatek parkovišť. Auta by se podle něj měla spíše zcela odstranit z pražských ulic pod zem.

Pražský okruh je zatím dokončen pouze ve dvou plánovaných částech – mezi Ruzyní a Slivencem a na Černém Mostě mezi Štěrboholskou radiálou a turnovskou rychlostní silnicí R10. Staví se další úseky, díky nimž by mělo být možné objet jih Prahy. Městský okruh má zatím dokončenu jižní část, kterou představuje Jižní spojka, Barrandovský most a trojice tunelů mezi Smíchovem a Břevnovem, a částečně stojí severní úsek mezi Holešovičkami a Balabenkou. Staví se především tunel Blanka, který má tyto části vnitřního okruhu propojit.

Vydáno pod