"Věřím, že ta práce rozhodně nepřijde vniveč a že se do roka znovu sejdeme už nad konkrétními výsledky práce - budeme uvažovat, jak standard zavést, jak z něho udělat zákonnou normu, jak ji provázat na systém ohodnocení, na mzdy učitelů a přivést do školství více prostředků,“ uvedl ministr školství Ondřej Liška.
Do října mohou zájemci posílat své připomínky k prvnímu návrhu standardů, další informace jsou na internetových stránkách. Právě tam se objevily i nespokojené názory na celý projekt. Jeden z diskutujících v dotazníku uvedl, že se standardy stanou honbou za dokazováním své kvality a snahy získat vyšší plat. Pro ředitele to pak přinese množství papírování i případné spory. „Proč ze státního rozpočtu financujeme takovéto papírové záležitosti na místo toho, abychom cíleně a plánovaně zlepšovali finanční ohodnocení náročné práce učitelů?“ ptá se jiný.
Autoři konceptu však argumentují tím, že požadavky na učitele se změnily a kantoři by měli také vychovávat, nejen dětem nalít do hlavy vědomosti. Podle jedné z autorek standardu Hany Košťálové přináší tato novinka učitelům nový typ odpovědnosti a měla by v první řadě učitele podpořit, aby si uvědomili, co je třeba zlepšit. Protože bude jasně řečeno, co by měl dobrý učitel zvládat, bude pak možné i objektivně jeho práci hodnotit, uvedla.
Standard by měl být do budoucna zakotven i v legislativě, zatím však není jisté jak. Po standardech by měly následovat atestace učitelů - podle prvních plánů by měli být například po šesti letech praxe přezkušováni.