Kraje nabídnou železničním dopravcům čtyři miliardy na nákup nových vagonů

Brno – Kraje připravují v rámci svých Regionálních operačních programů výzvu na nákup nových železničních vozů pro regionální osobní dopravu. Celkem dají kraje na nákup vagonů vybranému zájemci až čtyři miliardy korun, každý region nabídne 500 až 600 milionů. Vyplývá to z informací, které dnes novinářům poskytl místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje Radko Martínek po zasedání asociace na brněnském výstavišti. Zájem o výběrová řízení již deklarovaly České dráhy, které dnes provozují většinu regionálních vlaků v republice.

„V prvních dvou měsících příštího roku by měla být vypsána výzva na pořízení kolejových vozidel pro regionální dopravní síť,“ uvedl Martínek. Všechny regiony budou podle dohody hejtmanů postupovat společně. „Připravíme podmínky výzvy společně tak, abychom mimo jiné nezabránili tomu, aby regionální vozidla mohla překračovat hranice krajů,“ podotkl.

Podle mluvčího vedení Jihomoravského kraje Jana Chmelíčka se předpokládá, že nové vozy by provozovaly právě České dráhy. Některé kraje ale nedávno uvažovaly, že kvůli problémům s financováním ztrátové regionální železniční osobní dopravy vypíší tendry, v nichž může zvítězit kterákoli jiná firma.

„My o výběrové řízení stojíme, minimálně dva roky se na něj připravujeme. Pro každý region jsme připraveni, žádný region by nepřišel zkrátka. Domníváme se, že nechat ty peníze z EU propadnout, by byla škoda,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

O evropské dotace na nákup vozů pro regionální osobní dopravu se chce ucházet také společnost Student Agency. „My známe podmínky udělení dotací a podle nich nemohou dát kraje peníze Českým drahám rovnou na základě stávajících smluv, protože ty nesplňují evropské směrnice. Kraje proto nejspíš budou muset vypsat výběrová řízení. Zakázku mohou zadat i přímo konkrétní firmě, tak jako tomu bylo v minulosti u Českých drah, ale v tom případě o tom musí veřejnost s dostatečným předstihem informovat, aby se mohla konkurence odvolat a případně trvat na tendru,“ řekl majitel firmy Radim Jančura.

České dráhy v současnosti nežřídka zabezpečují regionální osobní dopravu vozy a jednotkami staršími než 30 let – právě takový je podle Petra Šťáhlavského průměrný věk vagonů ČD. Novější vozidla lze potkat například v okolí Prahy či Ostravy, naopak na neelektrizovaných tratích Jesenicka nejsou výjimkou vozidla stará půl století. Další železniční dopravci provozují většinou buď starší vlaky pronajaté či koupené od Českých drah, nebo novější vozidla půjčená od zahraničních dopravců.