Vlastník vozidla bez povinného ručení musí uhradit ČKP poplatek 20 až 300 Kč za každý den, kdy provozuje vozidlo bez tohoto pojištění. Příspěvek nenahrazuje pojištění, a pokud je nepojištěným autem způsobena škoda, zaplatí ji stále osoba za tuto škodu odpovědná. ČKP rozeslala několik desítek tisíc výzev k zaplacení poplatku a inkasovala kolem 4,5 milionu korun. Podle Hradce se ukázalo, že novela byla správná.
Typickým nepojištěným „škůdcem“ je muž ve věku do 36 let, doplnil Hradec. Nejvíce nepojištěných nehod vzniká pod vlivem alkoholu a vlivem nepřiměřené rychlosti (30 procent).
Suma škod se za posledních 5 let zvýšila o pětinu - většinou ji zaplatí právě poctiví motoristé. Z neplatičů dostane kancelář pojistitelů zpátky zhruba 30 procent. Podle Jakuba Hradce je to na evropské poměry hodně, v Británii se to prý podaří jenom u jednoho procenta, ve Španělsku u patnácti.
Pojištění vozidla prokazují řidiči od ledna pouze Zelenou kartou. Platnost dříve vydaných dokladů o pojištění skončila 31. prosince 2008. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, poškozeným všechny jejich oprávněné nároky uhradí ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá veškerou uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu.