Poslanci navrhují na dálnici až 160 km/h, návrh řeší i osobu blízkou

Praha - Na vybraných úsecích silnic a dálnic by se v budoucnu mohlo jezdit maximální rychlostí o 30 kilometrů v hodině vyšší než dosud. V případě dálnice tedy až 160 km/h. Počítá s tím novela zákona o provozu na pozemních komunikacích z pera poslanců ODS Davida Šeicha, Evy Dundáčkové a Tomáše Úlehly, kterou předložili Poslanecké sněmovně. Podle původního záměru měla novela také obsahovat návrh poslance Šeicha na povinnost řidiče mít v lékárničce alespoň jednu nepoužitou a ekologicky nezávadnou detekční trubičku určenou pro jednorázové orientační zjištění alkoholu v dechu.

Návrh vzbudil rozruch mimo jiné proto, že poslanec Šeich byl v minulosti přistižen s alkoholem za volantem. Byla proti němu i řada jeho poslaneckých kolegů. Šeich vyřazení této povinnosti z návrhu vysvětluje tím, že tam chtěl zařadit jen nekontroverzní body, u kterých předpokládá, že hladce projdou. Sporné věci chce vznést v podobě komplexního pozměňovacího návrhu.

Vybrané úseky silnic a dálnic, na kterých by se mohlo jezdit až o 30 kilometrů rychleji, než je nyní nejvyšší povolená rychlost, bude povolovat ministerstvo dopravy. Podmínkou je, aby v místě nebyl nájezd nebo sjezd z dálnice, včetně parkoviště, řidič musí mít dohled alespoň 200 metrů, vozovka musí být suchá a viditelnost musí být rovněž nejméně 200 metrů.

Se zvýšením rychlosti na dálnicích až na 160 kilometrů počítá také jiná novela, která se nachází ve sněmovně. Pod ní jsou podepsaní poslanci všech sněmovních stran kromě zelených. Také ona řeší problém s výmluvami řidičů na „osobu blízkou“ tím způsobem, že majitel nebo provozovatel bude muset sdělit vyjmenovaným úřadům, kdo auto řídil. Šeich to ale považuje za neústavní způsob.

Současný návrh tří poslanců ODS naproti tomu podle předkladatelů vychází ze zásady „vyřiďte si mezi sebou, kdo řídil“. U menších přestupků s pokutou do 5 000 korun udělí úřad pokutu provozovateli vozidla bez ohledu na to, kdo přestupek spáchal. Pokud s tím ale majitel vozidla nebude souhlasit, bude moci podat odpor a řízení bude pokračovat podle standardních principů a bude se pátrat po tom, kdo vozidlo ve skutečnosti řídil.