Kampaň „Nemyslíš - zaplatíš“ se zaměří na motorkáře

Praha - Ministerstvo dopravy dnes představuje další část kampaně „Nemyslíš - zaplatíš“. Tentokrát má být zaměřena na motorkáře, i proto bude její tváří vynikající motocyklový závodník Lukáš Pešek. Počty mrtvých motorkářů na českých silnicích trápí policisty, neboť v Česku podle nejnovějších srovnání mezi zeměmi Evropské unie umírá nejvíce lidí právě na motorkách. Tragickou bilanci dopravních nehod uzavřel i uplynulý víkend, kdy se ze silnic nevrátilo 15 lidí. Nicméně probíhající kampaň ministerstva vyvolává kvůli drastickým záběrům od počátku velké kontroverze. Akce běží od loňského října a dosud stála 150 milionů korun. Trvat by měla až do konce příštího roku.

Ministerstvo dopravy si od kampaně slibuje snížení počtu dopravních nehod do konce roku 2010 na 650. Od počátku ji doprovází bouřivé diskuse o přílišné brutalitě klipů. Předchozí ministr dopravy Petr Bendl dokonce vhodnost záběrů konzultoval s psychology. „Všichni se přimlouvají, ať je radši ostřejší kampaň, než ať to někdo nakonec zažije na vlastní kůži,“ uvedl Bendl.

Podle Lukáše Peška je rychlá jízda jednou věcí, ale potom zabrzdit je větší problém. „Já osobní motorku do provozu nemám, umím to oddělit, sport je jedna věc a tam se vyřádím a na silnici by mi to nepřineslo to, co od toho očekávám. V provozu používám automobil,“ uvedl Pešek. Uzavřené okruhy v Brně a Mostě umožňují motorkářům dostatečně vyzkoušet své stroje.

Režisér Filip Renč

„Natáčíme o tom, co se brutálního stává na silnicích, ale točíme to emotivně, aby to zapůsobilo na řidiče podprahově a pocitově.“

Řidiči se budou s dvěma typy billboardů setkávat v květnu a v červnu. První zobrazuje krematorium, před nímž jsou zaparkované motorky. Obraz doplňuje slogan „Na tento sraz se tvoji kamarádi těšit nebudou“. Na druhém typu billboardů je krvácející motorkář, který leží po havárii na silnici, a varování „Nebezpečné předjíždění způsobuje brutální smrt“.

Televize Nova a Prima z obavy před postihem ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání tragické okamžiky ve spotech před 22. hodinou zakrývají černým čtvercem. Česká televize vysílá klipy po celý den v plné verzi, před nimi ale zařazuje krátké varování.

Za celý minulý týden nehody nepřežilo 24 lidí. Šlo o zatím nejhorší týden od počátku letošního roku. Přestože policie hodnotí letošní dosavadní vývoj následků nehod pozitivně, zůstávají počty usmrcených lidí stále vysoké. Uplynulý víkend na silnicích se zařadil mezi nejtragičtější víkendy za posledních dvacet měsíců.

Ministerstvo plánuje v budoucnu natočit dva nové klipy, které bude režírovat opět Filip Renč. Zaměří se na alkohol za volantem a přeceňování řidičských schopností.

Záběr z televizního spotu kampaně Nemyslíš, zaplatíš
Zdroj: www.nemyslis-zaplatis.cz/Ministerstvo dopravy