Betonová svodidla by zřejmě dokázala zabránit tragické nehodě, jaká se stala loni v létě právě na dálnici D1. Kamion tehdy prorazil plechová svodidla, vjel do protisměru a srazil se s protijedoucími auty. Havárie si vyžádala dva životy a způsobila dvě těžká zranění.
Svodidla z betonu mezi sebou propojená by měla kamion odrazit zpět do správného jízdního pásu. Právě proto se musí testovat nejen jejich pevnost, ale i bezpečnost. „Zkoušíme i takzvanou pasivní bezpečnost, která má zajistit řidičům ve vozidlech přežití,“ řekl Jiří Studnička z Technického a zkušebního ústavu. Na bývalém letišti se testují svodidla určená pro české, slovenské a maďarské silnice.

Reportáž Blanky Poulové
Přípravy na testování trvají týdny. Všechno musí být přesně propočítané a načasované. Samotný kamion při nebezpečném testu, kdy narazí v 70kilometrové rychlosti do svodidla, ovládá řidič dálkově pomocí vysílačky a kamery. „Sleduje to sedm kamer, jsou rychloběžné a poskytují informace o všech úhlech při nárazové zkoušce,“ popsal Jiří Studnička.
Technický a zkušební ústav stavební v Praze patří mezi evropskou špičku. Ročně otestuje stovky výrobků a přispívá tak například k větší bezpečnosti na silnicích a železnicích.
