Změna jízdního řádu vlaků postihne především Vysočinu

Praha - Rušení regionálních vlaků na Vysočině, změny v provozu pendolin a výrazné časové posuny na trati z Prahy do Plzně, kde se optimalizuje trať - takové jsou nejzásadnější novinky, které přinese druhá změna železničního jízdního řádu na české koleje. Drobné úpravy čekají ale také řadu dalších tratí, proto se v neděli 14. června a také v pondělí 15. června vyplatí zkontrolovat před cestou jízdní řád.

Konec vlaků na Vysočině

O zrušení řady krajem objednávaných osobních vlaků na Vysočině se hovoří již delší dobu. Po sporech o tom, kolik bude vedení regionu platit Českým drahám za zajištění základní dopravní obslužnosti, se kraj rozhodl zrušit bez náhrady několik spojů. Jedná se vesměs o časné ranní nebo naopak pozdní večerní vlaky, které nezřídka jezdí především k návozu vlaku na navazující spoj v opačném směru. Celkem na Vysočině ubude 30 spojů na všech tratích (tj. tratích uvedených v knižním jízdním řádu pod čísly 225, 226, 227, 230, 238, 240, 241, 250, 251 a 252). Několik dalších hodlají České dráhy provozovat na vlastní náklady. Zrušené vlaky ovšem nebudou nahrazeny levnějšími autobusy, a tak budou lidé odkázáni na vlastní auta.

Pendolino Sprinter pojede až do Třince, na jihu budou SC zdarma

Změny v provozu pendolin na spojích Supercity avizovaly České dráhy s velkým předstihem - dotknou se jak severní, tak i jižní větve. Na severní trase bude zaveden zcela nový posilový spoj, který bude jezdit každý týden
v pátek odpoledne z Prahy přes Ostravu, Bohumín a Český Těšín do Třince. Pojede pod označením SC Pendolino Sprinter a mezi Prahou a Ostravou nikde nebudou stavět. Z Třince do Ostravy se vlak vrátí bez cestujících a z Ostravy do Prahy se bude vracet jako běžné (ovšem také nově zavedené) SC 504 v sobotu dopoledne. SC Pendolino Sprinter pojede z Prahy-hlavního nádraží v 16:23, do Ostravy-Svinova přijede v 19:22 a do Třince ve 20:25.

Pendolina jezdící na spojích SC Antonín Dvořák, Smetana a Slovenská strela budou od června sice stále povinně místenková, rezervace se ale budou k jízdenkám vydávat zdarma. Na trase z Prahy do Brna a Břeclavi dnes jezdí jednotky s naklápěcí skříní často slabě obsazené, České dráhy si od této novinky slibují lepší obsazenost těchto svých protežovaných spojů.

Vlaky z Prahy do Berouna pojedou dříve

Pokračující optimalizace trati z Prahy přes Plzeň do Chebu způsobí změny v jízdním řádu mezi Prahou a Plzní. Všechny vlaky jedoucí po tratích 171 (Praha - Beroun) a 170 (Beroun - Plzeň) odjedou o pět minut dřív než dosud. Od 14.
června tak budou plzeňské rychlíky včetně mezistátních spojů do Bavorska odjíždět vždy šest minut po celé hodině a rychlíky jedoucí z Prahy přes Zdice do Českých Budějovic pojedou z Wilsonova nádraží každou lichou hodinu ve 36. Osobní vlaky vyrazí jedenáct, resp. 41 minut po celé hodině. Příjezdy do Plzně se nezmění. Ve směru z Plzně, resp. Berouna pojedou po zavedení druhé změny jízdního řádu vlaky rovněž déle a příjezdy do Prahy byly opět posunuty o pět minut. Práce budou pokračovat také mezi Plzní a Chebem, kde musí cestující nadále počítat s úplnými výlukami a náhradní autobusovou dopravou.

V souvislosti s touto změnou se budou muset cestující v přímém lehátkovém či lůžkovém voze z Košic do Plzně a zpět připravit na to, že pojedou o hodinu déle. Vagony přijíždějící ze Slovenska do Prahy na rychlíku Excelsior totiž ráno pojedou dále až v 5:06 na rychlíku 350 Karel Čapek a do Plzně dorazí v 6:50. V opačném směru pojedou z Plzně již ve 21:08 na rychlíku 357 Franz Kafka.


Právě na rychlících Karel Čapek a Franz Kafka, které z Plzně pokračují přes Domažlice do Norimberku, resp. Mnichova, se od 14. června objeví v úseku Plzeň – Furth im Wald nové lokomotivy. Místo klasických „Brejlovců“ ze 70. let od ČKD je budou vodit moderní stroje od Siemensu, které patří německému dopravci Arriva-Regentalbahn, jenž provozuje mnichovské rychlíky v Německu. Tytéž stroje budou vodit mezi Plzní a Furthem i rychlíky Jan Hus a Albert Einstein.

Nová zastávka v Trutnově a další drobné změny

S nedělní změnou jízdního řádu přibude na české železniční síti nová zastávka. Bude se jednat o Trutnov-Volanov, zastávka má být určena především k obsluze místní průmyslové zóny.

Menší změny proběhnou i v dalších regionech. O několik minut se změní odjezdy některých regionálních vlaků především v okolí Chebu, Litoměřic, Loun, Kadaně či Zlína. Dva nové večerní vlaky přibudou v jižních Čechách mezi Popelínem a Jindřichovým Hradcem. Částečně zrušeno bude naopak několik spojů na trati Liberec – Zittau, které budou nyní končit, resp. začínat již v Hrádku nad Nisou.

Změny nečekají pouze železnici

Jízdní řády by měli v neděli zkontrolovat také lidé používající městskou hromadnou dopravu nebo autobusy. Také tito dopravci totiž změní jízdní řády některých svých linek.

ZSSK zruší dva vlaky, jiné dva zavede

Změna jízdního řádu proběhne také na Slovensku. Zrušeny při ní budou dva osobní vlaky na trati Dobšiná – Rožňava a další dva osobní vlaky z Trstené do Kraľovan. Nově zaveden bude naopak pár vlaků jedoucí mezi stanicemi Skalité a Skalité-Sefarinov. Další nový osobní vlak bude jezdit z Leopoldova do Nového Mesta nad Váhom. Některé další spoje nebudou nadále jezdit o víkendech, u dalších byly drobně změněny časové polohy. Dva páry dálkových vlak na hlavní trati mezi Bratislavou a Košicemi dostanou od 14. června komerční názvy. Intercity 500/501 se bude nově jmenovat Zelmer, rychlík 610/611 ponese název Panasonic. Dosud jim patřily názvy Kriváň a Považan.

Také v Německu proběhne změna, která se dotkne i vlaků Eurocity do Česka. V neděli totiž končí výluka mezi Berlínem a Hamburkem. Vlaky EC Alois Negrelli a Jan Jesenius tak opět pojedou až do Hamburku, Vindobona se vrátí v berlínském uzlu do obvyklé severo-jižní trasy a z Hamburku bude ráno odjíždět později a večer tam přijede dříve. Později než dosud pojede od 14. června z Berlína také Euronight Metropol.