Rychlovlak Railjet sveze cestující z Břeclavi do Ostravy

Ostrava – Cestující v Česku pravděpodobně dostanou v pondělí 15. června a ve čtvrtek 18. června příležitost svézt se mimořádně vypraveným rakouským rychlovlakem Railjet. České dráhy podmínily veřejnou jízdu soupravy tím, že dostane od Drážního úřadu povolení k provozu na českých tratích. To bylo krátce poté uděleno. V prodeji tak již jsou místenky na mimořádný spoj, který příští pondělí pojede z Vídně přes Břeclav na železniční veletrh Raildays do Ostravy a ve čtvrtek potom zpět. Místenky budou stát 300 korun. Jízda Railjetu bude podle tiskové zprávy Českých drah pojatá nejenom jako součást Raildays, ale také jako akce ke 170. výročí příjezdu prvního parního vlaku do dnešního Česka.

Místenky, které budou pro nástup do Railjetu povinné, se budou prodávat, dokud nebude naplněna kapacita 2. třídy tohoto vlaku. Podle zveřejněného jízdního řádu pojede Railjet v pondělí z Břeclavi v 10:30, zastaví v Hodoníně, Otrokovicích, Přerově a Hranicích a do Ostravy-Svinova dorazí ve 12:30. Ve čtvrtek pojede z Ostravy v 19:10 a do Břeclavi přijede ve 21:06.

Railjet navštívil Česko již v květnu. Bez cestujících jel na zkušební okruh ve Velimi. Tam podstoupil zkoušky, jejichž cílem podle Petra Sedláčka, mluvčího společnosti Siemens, která Railjety vyrábí, bylo právě získání povolení k provozu těchto vlaků na českých tratích. Podle Petra Šťáhlavského z Českých drah se jednalo o aktivitu Siemensu a Rakouských spolkových drah (ÖBB), kterým Railjety patří. „Pokud je nám známo, společnost ÖBB v současné době neplánuje nasazení souprav Railjet do ČR,“ uvedl Šťáhlavský v květnu.

Běžně se mohou cestující svézt jednotkou Railjet v Rakousku, jezdí zejména na trase mezi Vídní a Salcburkem, několik vlaků je možné spatřit také v Budapešti a Mnichově.

Railjet - rakouské ICE

Railjet představuje neobvyklý koncept „vysokorychlostního“ vlaku. Jedná se totiž o vratnou jednotku, vlastně tedy soupravu obvyklých vagonů s řídicím vozem. Pohánějí ho samostatně vyráběné lokomotivy Taurus. Vlak je ovšem uzpůsoben k maximální rychlosti až 230 km/h (tj. stejně jako česká Pendolina), v červnu 2008 při zkouškách ovšem dosáhl až 275kilometrové rychlosti. ÖBB zakoupily Railjety po delším experimentování s jednotkami ICE známými z Německa. V Railjetu obnovily ÖBB myšlenku tří komfortních tříd, kterou evropské železnice opustily v 50. letech minulého století (tehdy byla zrušena 1. třída a zbylé dvě „povýšily“ o jeden stupeň). Vedle 2. třídy a běžné 1. třídy prodávají také jízdenky do tzv. Premium Class. Rakouský dopravce má zatím 23 jednotek Railjet, má ale objednanou další 44kusovou sérii.

Vydáno pod