Student Agency se v boji o železnici nevzdává, plánuje 15 linek

Praha - Společnost RegioJet, dceřiná společnost provozovatele komfortní autobusové dopravy Student Agency, se i přes potíže v některých tendrech nevzdává a chce provozovat i železniční spoje. Nabídku na provoz rychlíků na 15 linkách dnes firma předala ministerstvu dopravy, které za rychlíky na českých tratích platí.

RegioJet chce dálkové spoje zajišťovat novými elektrickými a dieselovými vlaky. První z nich by měl na trať vyjet v roce 2011, kontrakt chce firma prozatím uzavřít na deset let. „Jedná se zhruba o jednu polovinu celkového rozsahu provozu vlaků kategorie rychlík objednávaných ministerstvem dopravy,“ upřesnil podnik rozsah své nabídky. Zájem má především o tratě z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či z Liberce do Ústí nad Labem.

Právě na Liberecku má ale RegioJet s nastartováním železniční dopravy problémy. Počátkem června odstoupil z tendru na provoz vlaků po Jizerskohorské železnici. Důvodem byly podle společnosti údajně dumpingové ceny Českých drah, kterým soukromá firma nemohla konkurovat. RegioJet chce ministerstvo přesvědčit, že její linky ušetří státu ve srovnání s Českými drahami během deseti let 8 až 9 miliard korun. „Vzhledem k tomu, že jsme součástí EU, tak by mělo ministerstvo dopravy vypsat tendr,“ uvedl majitel RegioJet Radim Jančura. 

Reportáž Hany Vorlíčkové a rozhovor s Antonínem Blažkem (zdroj: ČT24)

Na kterých linkách by mohl být RegioJet brzy k vidění?

Praha - Chomutov - Cheb
Praha - Děčín
Kolín - Ústí nad Labem
Brno - Česká Třebová - Praha
Brno - Havlíčkův Brod - Praha
Brno - Bohumín
Brno - Břeclav - Olomouc
Praha - Tábor - České Budějovice
Praha - Písek - České Budějovice
Liberec - Ústí nad Labem
Praha - Tanvald
Kolín - Rumburk
Praha - Rakovník
Ostrava - Jeseník
Ostrava - Krnov - Olomouc 

Aby mohla dopravu v plánovaném rozsahu zajišťovat, chce firma v nejbližší době nakoupit 85 nových nízkopodlažních elektrických souprav Siemens Desiro ML a dieselových vlaků Siemens Desiro Classic. Podle obchodního ředitele RegioJetu Jiřího Schmidta za ně firma zaplatí více než deset miliard korun. Pomoci s financováním by jí měla půjčka od konsorcia bank.

Zástupci společnosti RegioJet tvrdí, že cena, kterou by stát za provoz rychlíkových spojů platil a která hradí prokazatelné ztráty z dálkové dopravy, je až o třetinu nižší než aktuální cena Českých drah. „RegioJet odhaduje, že po dobu deseti let představují nabídky úsporu prostředků státního rozpočtu ve výši osmi až devíti miliard korun,“ informoval RegioJet.

České dráhy se RegioJetu smějí

České dráhy si ale z nabídky RegioJetu příliš hlavu nedělají. „Dnešní prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde. Tři roky se mluvilo o super luxusních vlacích mezi Prahou a Ostravou a nakonec Student Agency řekla, že nikdy nevyjedou,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Výběrové řízení na rychlíky podle něj stihne stejný osud jako tendr na regionální spoje. "Když bylo vyhlášeno v Libereckém kraji, Student Agency  vůbec nepředložila nabídku. Stále jsou to jen slova, jejichž realizace je v
nedohlednu," podotkl.