Objednávka „lidového vozu“ stála na počátku motorizace Německa

Praha – Objednávka od Říšského sdružení automobilového průmyslu, která přišla do Stuttgartské továrny Ferdinanda Porscheho, stála na počátku vývoje vývoje tzv. lidového vozidla, německy Volkswagen, které později dostalo označení Brouk. Automobilka, která po ukončení výroby Brouků v Evropě proslula také Golfem, američtí hippies v 60. letech minulého století nedali dopustit na její Transporter-Camper, tak slaví na konci června malé výročí – ačkoli byla oficiálně založena 26. května 1938. Samotný Brouk byl vyvinut z podnětu nacistů, ale je vnímán především jako symbol západoněmeckého poválečného hospodářského zázraku.

„V novodobějším evropském kontextu je Brouk velmi výrazná ikona – zřejmě nejvýraznější. Motorizoval Evropu, především Německo,“ shrnul pozici Volkswagenu Brouk šéfredaktor časopisu Auto7 Jan Blažek.

Místo Brouku mohlo ovšem zaujmout jakékoli jiné auto od jiného výrobce – třeba Tatry, od jejíchž vozů si Ferdinand Porsche vypůjčil některé konstrukční prvky pro Brouk. „Ferdinand Porsche přesvědčil vlivnou vládu, aby do projektu investovala nemalé finanční prostředky,“ zdůraznil důvod úspěchu Volkswagenu redaktor časopisu Auto Tip Zdeněk Vacek. Za vládní podporou se skrývala i Porscheho blízká osobní vazba na Adolfa Hitlera, která sahala ještě do doby, než se Hitler stal německým kancléřem.

Video Rozhovor se Z. Vackem a J. Blažkem
video

Rozhovor se Z. Vackem a J. Blažkem

Ačkoli právě nacionálněsocialistická garnitura stála u zrodu Brouka, do volného prodeje se „lidový vůz“ dostal až po válce. „Pár předválečných kusů si rozebrali funkcionáři strany,“ podotkl Vacek. Po roce 1945 se z Brouku teprve stalo to, k čemu byl určen – auto pro široké masy, které motorizovalo Německo.

Brouk se vyráběl v Evropě do 70. let, v Jižní Americe ale sjel poslední vůz z výrobní linky až v roce 2003, připomněl Jan Blažek. Na konci 90. let přišel Volkswagen také s projektem New Beetle, který svými tvary připomínal klasického Brouka, za skutečného nástupce lze ale považovat model Golf, který wolfsburská společnost vyrábí dodnes a zůstává zejména v Německu symbolem auta pro široké masy.