Nové nádraží v Ústí nad Orlicí zřejmě nebude

Ústí nad Orlicí – V Ústí nad Orlicí zřejmě nevznikne nová nádražní budova. Podle Správy železniční dopravní cesty se místní lidé stavějí proti jeho vzniku. Zároveň ale správa železnic ani České dráhy nechtějí vložit peníze do stávající budovy, která po snaze občanského sdružení Nádraží nedáme! zůstane stát, ale nadále nebude použitelná jako staniční budova. Kde tedy budou v Ústí nad Orlicí zastavovat vlaky, není vůbec jasné. Přitom se v této železniční stanici stýkají hned dvě trati – od hlavního tahu Česká Třebová – Praha se odděluje trať na Letohrad a dále do Orlických hor.

Správa železniční dopravní cesty plánuje v Ústí narovnat trať a postaví u ní pouze malou budovu pro technické zázemí. České dráhy, kterým stávající nádražní budova patří, do staničního objektu nehodlají investovat, ostatně je možné, že o něj stejně jako o ostatní nádraží přijdou. „České dráhy tento objekt nepotřebují. Svou velikostí odpovídá době vzniku před více než 100 lety, kdy na nádraží byly byty pro zaměstnance, velké zázemí pro různé druhy zásilek, odbavení, restaurace a podobně. Současné moderní cestování a železnice má zcela jiný charakter,“ řekl k možnosti zachování nádraží ve stávajícím objektu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Situaci se snaží vyřešit také občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s Martinem Kadrmanem, které přesvědčilo ministerstvo kultury, aby jedno z nejstarších českých nádraží prohlásilo kulturní památkou. Nádraží nedáme! již dříve představilo vizi, kdy by České dráhy prodaly budovu SŽDC, která by ji poté zrekonstruovala. To však zablokovaly dráhy, které za objekt údajně chtěly 15 milionů korun – podle správy železnic je tom moc. „Pokud nádraží zůstane v majetku Českých drah, neinvestuje do něj ani korunu. Pro nás je to mandát nadále jednat, aby budovu SŽDC koupilo, ale za rozumný peníz,“ řekl Kadrman.

Mluvčí ČD potvrdil, že podnik skutečně zvažuje prodej nádraží, cenu neuvedl. „Stejně postupují i železnice v zahraničí, kde dochází k prodejům desítek až stovek nádražních budov, které dnes neslouží železniční dopravě a byly železničáři opuštěny ve prospěch nových moderních zastávek,“ řekl Šťáhlavský.

Prodej ale nejistou situaci v Ústí nad Orlicí nevyřeší. ČD i SŽDC se totiž shodují v tom, že po případné rekonstrukci v budově nebude nádraží, ale například muzeum.