Starým typem metra se Pražané svezou naposledy ve čtvrtek

Praha - Po 31 letech vyjede v Praze stará sovětská souprava metra naposledy ve čtvrtek. Vlaky typu 81-71 nahradí na linkách A a B modernizované verze těchto vozů, nejnovější soupravy vozí cestující na trase C. Poslední jízdu mohou lidé absolvovat zítra kolem poledne, pro zájemce z řad novinářů proběhla derniéra již dnes. "Praha zrušením starých typů může směle konkurovat podzemkám světových metropolí, staré šedočervené vlaky totiž stále jezdí v celé východní Evropě," řekl novinářům na dnešním slavnostním vyřazování souprav z provozu pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

„S vozy 81-71 končí jedna éra pražského metra,“ řekl novinářům Šteiner. Na koleje v Praze vyjela vůbec první souprava v květnu 1974. Pražané byli ze sovětského typu nadšeni pro jeho moderní vzhled. „Vozidlo bylo naváděno automaticky do místa zastavení ve stanici, strojvedoucí potom zaváděl pouze blokování nebo spouštění dveří a oznámení o názvu stanice,“ vysvětlil Petr Moravec z odboru údržby vozů Depo Kačerov. Pro fanoušky vyjede souprava naposledy ve čtvrtek v 10:07 ze stanice Zličín, do depa se vrátí po dvou kolech jízdy po 13:00.

Podle dřívějších informací odboráře Petra Pulce z pražského dopravního podniku stáhla firma staré sovětské soupravy z provozu v tichosti už minulý týden. Fanoušci pražského metra předtím na svém webu uváděli, že starý typ metra zřejmě vyjede naposled do plného provozu v úterý po poledni.

Reportáž Štěpánky Martanové (zdroj: ČT24)

V Praze mělo původně jezdit metro z Československa 

Typ 81-71 byl potřeba zejména kvůli trase A, která má velké výškové rozdíly. Původní sovětské vozy by takové převýšení kvůli konstrukci nezvládlo. Většina z 507 vozů, které pražský dopravní podnik nakoupil, se modernizovala a stále jezdí. Při rekonstrukci však ze starých typů zůstaly jen podvozky a některá vnitřní zařízení, zbytek včetně interiérů vlaků se kompletně obnovil. Pět zbývajících vozů se sešrotuje, jedna souprava bude zaparkovaná v depu na Zličíně a čelní vůz poputuje také do dopravního muzea ve Střešovicích. Dalších pět bude sloužit jako historická souprava při různých oslavách.

V Praze přitom sovětské vozy vůbec jezdit neměly. Cestující měly vozit československé soupravy R1. Režim nakonec rozhodl jinak. „Letos jsme oslavili 35 let od spuštění metra do provozu a dnešní rozloučení s poslední soupravou sovětské výroby je jen další milník ve vývoji pražského metra. Příštími stanicemi, abych použil slovník blízký metru, jsou prodloužení metra A do Motola a stavba nové trasy D,“ uvedl ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.

Československý model R1
Zdroj: ČT24