Praha je spokojena s placeným parkováním, vydělalo jí 240 milionů

Praha – Parkovací zóny v Praze vydělaly v loňském roce magistrátu a městským částem přes 240 milionů korun. Další rozšiřování do ostatních částí města se ale prý přes úsilí několika městských částí zatím nechystá. Naopak by se omezení pro "přespolní" měla trochu zmírnit. Výnosy z parkovného si mají jednotlivé městské části a magistrát rozdělit napůl. Dobré výsledky, které prezentoval náměstek primátora Rudolf Blažek, jsou i důsledkem toho, že řidiči parkovací zóny vesměs respektují.

Problematická zůstávají pomezí městských částí – především mezi Prahou 2, 3 a 10. V některých ulicích jsou modré zóny vyznačeny na jedné straně, zatímco na druhé straně je parkování volné a tamní obyvatelé tak špatně zaparkují před vlastním domem, ačkoli je u jednoho chodníku volno. Řešením mají být tzv. průnikové zóny – tedy ulice, pro které by si směli residentskou kartu koupit i obyvatelé Prahy 10, kteří bydlí v hraničním území.

V září bude magistrát projednávat i další změny v parkovacích zónách. Uvolnit by se měl režim v rezidentských modrých zónách, kde dnes nesmějí parkovat lidé, kteří nemají v téže čtvrti trvalou adresu – ani ti, kteří tam ve skutečnosti bydlí. „Tam, kde jsou modré zóny méně využity, se v pracovní době a v pracovní dny umožní parkování nerezidentů,“ přiblížil plány magistrátu Rudolf Blažek. Zhruba 30 „modrých“ ulic v Praze 2, 3 a 7 by tak mělo do konce roku dostat parkovací automat.

Reportáž Barbory Straňákové (zdroj: ČT24)

Zóny placeného stání by na svém území chtěla zavést také Praha 6, uvažuje o nich i Praha 5, 8 a 10. Magistrát se ale rozšiřování brání, dokud nebude hotova komplexní analýza současného provozu.

Obyvatelé i návštěvníci Prahy si na zóny už docela zvykli. Podle magistrátních průzkumů je respektují čtyři pětiny řidičů. Vedle vrozené slušnosti českých řidičů je to důsledek aktivity městské policie. Auta, která bez parkovací známky stojí v modré zóně, totiž velmi často končí na odtahovém parkovišti – letos už to zažilo na dvacet tisíc lidí. Za vyzvednutí vozu zaplatil každý z nich minimálně 1 450 korun za odtah a pobyt auta na odstavném parkovišti, většinu navíc čekala i pokuta za špatné parkování.