Motoráček Nataša z rosického muzea slaví šedesátiny

Pardubice – Motorový vůz pojmenovaný Nataša, který patří železničnímu muzeu v Rosicích nad Labem, slaví šedesátiny. Motoráček M131.1133 patří do rozšířené řady vozů známých z vedlejších tratí, které opustily až v 80. letech minulého století. Dodnes se dochovalo dvanáct funkčních vozidel tohoto typu známého jako Hurvínek, rosické patří k těm starším. Prototyp vyrobila Tatra Kopřivnice v roce 1948, Nataša je o rok novější. Série 549 vozů vznikala během osmi let. Vozidla řady M131.1 patřila ve vozovém parku ČSD k nejspolehlivějším.

„Samozřejmě je na tom vidět, že se snažila vytvořit z nouze ctnost. Kladl se důraz na lacinou výrobu a zároveň spolehlivost v provozu a nenáročnou údržbu. To se podařilo a postupně se vychytaly mouchy,“ řekl Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy, který provozuje rosické muzeum.

Vůz nazvaný Nataša přišel ke svému jménu v 80. letech, kdy dosluhoval v Agrochemickém podniku. Nějaký zaměstnanec na vůz napsal asfaltem Nataša a toto jméno už mu zůstalo. „Celý motoráček jsme s kolegou kompletně opravili a 90 procent částí je původních. Některé věci ovšem byly zkorodované a dřevo shnilé,“ řekl Čížek.

Vozidlo z rosického muzea, které před dvěma lety získalo status kulturní památky, vyjíždí několikrát do roka. Pojme 48 sedících a 22 stojících pasažérů. Narozeninovou jízdu si lidé mohou užít třetí srpnovou sobotu, kdy pojede z Rosic do Slatiňan, později bude vozit cestující mezi Rosicemi a Pardubicemi. Po odstavení vozidlo čeká důkladná prohlídka. Jednatel Čížek říká, že se za roky, co se věnuje železničním vozidlům, už naučil strojařinu, truhlářské i čalounické práce.

S vozem stejného typu je možné setkat se také mezi Břeclaví a Lednicí. Podobně staré, ale luxusnější motoráky řady M262.0, které dostaly v 90. letech nový motor, se dodnes objevují v pravidelném provozu v barvách Českých drah poblíž Jeseníku, k vidění jsou také u Klatov.