Vídeň/Praha – V Rakousku zanedlouho skončí rekonstrukce silnice spojující Vídeň s Prahou. Česko je ve zlepšování spojení obou měst výrazně pozadu, úřady se zatím hádají, kudy má vlastně hlavní tah vést. Fakt, že z dosavadní státní silnice vedoucí z Vídně na Znojmo, se od 1. srpna stane rychlostní silnice, nahrává zastáncům této varianty. Sami Rakušané ale počítají s tím, že hlavní spojení povede přes Brno na rakouskou dálnici A5. Snahu českých silničářů navést dopravu na Znojmo označují jejich vídeňští kolegové za hazard s bezpečností a plynulostí dopravy.
Na cestu ze Znojma do Vídně bude potřeba dálniční známka
Na nově zrekonstruovanou rychlostní silnici S3 najedou řidiči jedoucí od Znojma za Hollabrunnem a potom se u Stockerau připojí na dálnici A22. Na cestu po obou těchto komunikacích bude potřeba mít rakouskou dálniční známku, ačkoli na S3 bude nadále platit omezení rychlosti na 100 km/h.
„Bezpečnost dopravy se zásadně zlepší, kromě betonových dělících stěn k tomu přispěje dvoupruhové uspořádání s předjížděcím pruhem střídavě pro jeden a druhý směr,“ shrnul novinky Klaus Schierhackl, ředitel dálniční společnosti Asfinag.
Rakouští silničáři teď s obavami hledí přes hranice. Hrozí totiž, že se přes Znojmo začne valit mnohem více vozidel než dosud. Český Nejvyšší kontrolní úřad totiž před několika týdny označil dálnici spojující Brno – a tedy i Prahu – s Vídní za riskantní investici. V Rakousku se přitom dálnice A5 staví a stát do ní již investoval nemalé peníze.
Výrok úřadu je přitom takřka kocourkovský – podložil ho totiž faktem, že Rakušané dokončují rekonstrukci silnice na Znojmo. Rekonstrukce ovšem počítá s tím, že se z této silnice nestane hlavní tah spojující dvě evropské metropole – na to nemá dostatečnou kapacitu. Velkokapacitním hlavním tahem totiž má být dálnice A5 z Vídně na Mikulov - Brno, jak stojí i v česko-rakouské mezivládní dohodě.