Mariánské Lázně mají zrekonstruované nádraží, do prosince tam ale nepojedou vlaky

Mariánské Lázně – Čerstvě zrekonstruované nádraží v Mariánských Lázních bude čtyři měsíce sloužit pouze zastávkovým osobním vlakům, které jezdí přes Teplou do Karlových Varů, vlaky z Plzně do Chebu budou mít výluku. Oprava nádraží ovšem zatím není zcela dokončena, cestujícím nově slouží takzvané ČD Centrum, kam se přestěhovaly i pokladny. Nově jsou k dispozici i zrekonstruované toalety. Na provizorní podmínky si museli cestující v Mariánských Lázních zvykat od podzimu roku 2007, kdy oprava nevyhovující stanice začala. Generální rekonstrukci historické budovy dokončí firma Grandi Stazioni až před koncem roku. Tehdy se do Mariánských Lázní také vrátí rychlíky. Od 3. srpna až do 3. prosince ale budou muset cestující na trase Planá – Mariánské Lázně – Lázně Kynžvart jezdit výhradně autobusem.

Na rychlíky od Plzně budou muset mezi 3. srpnem a 3. prosincem zapomenout i v Chebu. Tamější část III. koridoru, kvůli kterému bude trať u Mariánských Lázní uzavřena, je sice již hotova, ale z provozních důvodů budou České dráhy vozit cestující z rychlíků náhradními autobusy z Plané až do Chebu, resp. Františkových Lázní. Zastávkové spoje z Mariánských Lázní do Chebu včetně moderních německých motoráků budou zajíždět do Lázní Kynžvart. Vlaky a autobusy budou jezdit podle výlukového jízdního řádu.

Grandi Stazioni rekonstruuje i další nádraží…

Reportáž Zdeňka Soukupa (zdroj: ČT24)

Mariánskolázeňská secesní nádražní budova je jedním z tzv. Živých nádraží, která rekonstruuje firma Grandi Stazioni. Právě ta bude potom mít stanice dlouhodobě v pronájmu. Stejný model zvolily České dráhy v případě pražského Wilsonova nádraží a také karlovarského horního nádraží.

Investor by podle záměru Českých drah měl nádraží skutečně oživit a přilákat tam i lidi, kteří zrovna nechtějí cestovat vlakem. „Měl by oživit služby, které jsou nad rámec dopravy – restaurace, obchůdky. Nádraží by se mělo stát 'miniobchodním centrem' pro občany města, kteří by sem mohli chodit nejenom, když potřebují cestovat,“ shrnula představy ČD ředitelka odboru osobní dopravy Luďka Hnulíková.

… ne všude se jí to ale daří

Ne všude ale italská společnost, která provozuje například i nádraží Roma Termini, dokončuje své práce podle plánu. Zatímco v Praze zkolaudovala první prostory v dohodnutém termínu, v Mariánských Lázních nabralo otevření první haly podle zástupců Českých drah asi roční skluz. V Karlových Varech se potom rekonstrukce docela zadrhla – dodnes tam nikdo ani nekopl a nevábně vyhlížející železniční stanice chátrá.

„Stav budovy byl horší a náklady na její obnovu by byly mnohem větší, než bylo naplánováno a než by bylo ekonomicky rentabilní,“ shrnul důvody liknavosti své firmy mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamžík. Podle Luďky Hnulíkové již ČD nabídly úpravy smlouvy, ale Grandi Stazioni zatím nereagovala. Zatímco se obě firmy mlčky přou, cestující v Karlových Varech tráví minuty před příjezdem svého vlaku v prostředí, které svým vzhledem i čistotou budí dojem, že se ho desítky let nikdo nedotkl.