Praha - Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského mají občané a obce poslední měsíc na to, aby uplatnili své požadavky na vnitrostátní vlakový jízdní řád pro příští rok. Zatímco u vnitrostátních spojů se bude jednat především o penězích z veřejných rozpočtů, trasy mezistátních vlaků jsou již dohodnuty se zahraničními železničními společnostmi a dojde tam k několika změnám. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která grafikon sestavuje, přijímá požadavky dopravců do 7. září. Nový jízdní řád začíná platit 13. prosince.
Příprava vlakového jízdního řádu finišuje, změny čekají mezistátní spoje
Komplikace budou u regionálních spojů
Problémy se očekávají především u regionálních vlaků, jejichž ztrátu hradí kraje. „Dopravu si už objednává samotný kraj. A objednává to podle toho, na co má peníze,“ informuje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Kraje na letošek mají ve svých rozpočtech 4,7 miliardy korun, dráhy však hovoří o celkové ztrátě 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát, což se však příští rok nebude opakovat.
Nyní zástupci drah, krajů a ministerstva dopravy jednají o objemu objednávky na příští rok. Občané a obce mohou ještě zaslat na krajské úřady a na ministerstvo své připomínky. Jak uvedl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, kraje a stát by měly objednat jen takový rozsah dopravy, na který budou mít dostatek financí.
Omezení možná postihnou i dálkové spoje
Ministr dopravy Gustáv Slamečka počátkem července řekl, že rozsah regionální dopravy se příští rok zmenší zhruba o 12 procent. Omezení zřejmě postihne i dálkové spoje, které objednává a platí ministerstvo. Dráhy potřebují 4,3 miliardy korun, dostanou však pouze 3,8 miliardy. To by mohlo vést ke snížení počtu spojů podle Slamečky maximálně o pět procent.
Od příštího roku možná budou dráhy provozovat rychlíky na základě desetileté smlouvy se státem. Podmínkou je souhlas vlády, která návrh smlouvy projedná po vládních prázdninách.
U mezistátních vlakových spojů je několik změn
V mezinárodní vlakové dopravě dojde se začátkem nového jízdního řádu k několika změnám. Dráhy například údajně na žádost zahraničních partnerů zruší vlak EuroCity Comenius z Prahy do Krakova a plánují ho na českém území nahradit jiným spojem. Dopravce také prodlouží tradiční spoj Vindobona až do jihorakouského Villachu. Kromě Vindobony, která nyní jezdí z Hamburku přes Berlín a Prahu do Vídně, bude do Villachu zajíždět i vlak Polonia, který jezdí do Vídně z Varšavy přes Ostravu.
Vlaky budou ve Vídni odkloněny od tradiční trasy, neboť vídeňské Jižní nádraží (Südbanhof) se přestavuje. V Praze se mezinárodní vlaky z velké části přesunou z Holešovic na hlavní nádraží, kde přestavba skončila.