Na železnici se šetří, doplatí na to regiony a bude se propouštět

Praha - Na železnici se v době krize šetří. V novém jízdním řádu se to projeví na menším počtu vlaků v regionální dopravě i rychlíků. Výrazné škrty se chystají především u regionálních spojů. Podle náměstka ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonína Blažka se budou škrty týkat všech krajů a celkově bude zrušeno až 10 procent regionálních spojů. Ministr dopravy Gustáv Slamečka už počátkem července oznámil, že rozsah regionální dopravy se zmenší zhruba o 12 procent.

„Máme připraven program, který nám ušetří, řekněme, 300 až 400 milionů korun, to je ta maximální redukce z naší strany,“ řekl Blažek. „Když odečtu režijní úspory, tak to znamená 300 až 500 propuštěných zaměstnanců,“ upřesnil náměstek.

Podle Michala Haška, předsedy Asociace krajů a hejtmana Jihomoravského kraje, ale není možné, aby se výrazně šetřilo na regionech. Hašek proto požaduje systémové řešení a racionalizaci financování drah, a to včetně státních Českých drah. V současnosti zástupci krajů, ministerstva dopravy a drah jednají o objemu spojů na příští rok.

Financování regionální dopravy v ČR je dlouholetým problémem. Kraje na letošek mají ve svých rozpočtech 4,7 miliardy korun, dráhy však hovoří o celkové ztrátě 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát. Pro příští rok však ministerstvo financí podobný postup odmítá.

Dopravci nyní vyzývají, aby se občané včas seznámili s chystanými změnami. Někteří dopravci zveřejňují návrh řádu na internetu, jiní jej vyvěsili na krajských úřadech.

„Každý k tomu může říct své připomínky. Neobrací se ale na nás, ale obrací se na svého starostu a potom starosta prostřednictvím kraje na příslušného dopravce,“ říká k systému připomínkování Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. Termín připomínkování končí na konci srpna.

Změny se chystají také v mezinárodních spojích

Dominantní dopravce, České dráhy, avizuje změny také v mezinárodní dopravě. Do Polska například už nepojede vlak Comenius, vlak Plečnik do Salzburgu bude kvůli rekonstrukci salzburského hlavního nádraží končit už v Linzi a vlaky do Vídně budou, taktéž kvůli přestavbě centrálního nádraží, nově zajíždět na jih Vídně a nikoliv do středu metropole.

Nový jízdní řád začne platit 13. prosince. Správa železniční dopravní cesty, která grafikon sestavuje, přijímá požadavky dopravců do 7. září.

Česko odmítá vracet cestujícím peníze za zpoždění vlaků

Česká republika dále usiluje o výjimku ze směrnice Evropské unie, podle které mají dopravci cestujícím vracet peníze za zpoždění vlaků o více než hodinu a v případě velkého zpoždění jim nabídnout jídlo a nocleh. Ministerstvo dopravy žádá záruku, že podobná směrnice v zemi minimálně pět dalších let platit nebude.

„Musíme vycházet z reálného stavu věcí a v tuto chvíli České dráhy neodpovídají za všechny věci, které by jim tímto byly dány na vrub,“ vysvětluje odpor vůči nařízení EU mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.