Od poloviny září platí nové podmínky vybavení vozidel

Praha - Ministerstvo dopravy připravilo novelu vyhlášky o povinné výbavě motorových vozidel, která má vejít v platnost 15. září tohoto roku. Řidičům odpadne třeba povinnost vozit ve svém automobilu rezervní pneumatiku u novějších modelů vozů a automobilů z 90. let. U vozů ještě z konce 80. let povinnost potrvá i nadále. Rezervní kolo také povinně zůstane u vozidel, u nichž je součástí bezpečnostního prvku vozu. V budoucnu vyhláška zavede také pozměněný obsah lékárniček či povinnost mít v autě reflexní vestu.

Ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný:

„Výrazně se změnily podmínky z hlediska výrobců pneumatik, dostupnosti asistenčních služeb, sítě pneuservisů a kvalita silnic.“

Pravidlo se týká všech nově vyrobených vozidel i starších aut, která jsou s nově dodávanými vozidly shodná. Vozy, které se už nevyrábějí, budou k případnému odstranění rezervy potřebovat souhlas výrobce. Například u modelů jako je Škoda 100 nebo Škoda 120 je totiž rezervní kolo součástí deformační zóny vozu. Sada na opravu pneumatiky může nahradit rezervu u vozidel kategorie M1 a N1, tedy osobních vozů do 3,5 tuny, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče), a nákladních automobilů do 3,5 tuny. „Využití ukáže až praxe, řada řidičů se z vlastní zkušenosti připojí k tomu, že raději tu rezervu bude mít,“ vyslovil se pro ČT ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Řidiči, kterým odpadne povinnost vozit rezervní pneumatiku, však budou muset zahrnout do výbavy vozu sadu na opravu pneumatik nebo budou muset při kontrole doložit smlouvu s asistenční službou. Norma se inspirovala v sousedním Německu, kde funguje už několik let. Od roku 2011 chystá ministerstvo dopravy další novelizaci této vyhlášky, podle které řidiči třeba budou muset povinně vozit reflexní vestu.