České Budějovice zahájily práce na vlastním přístavišti

České Budějovice – Ředitelství vodních cest ČR dnes v krajském městě zahájilo na levém břehu Vltavy výstavbu přístaviště Lannova loděnice. Stavba přijde na zhruba 20 milionů korun, z toho většinu zaplatí Evropská unie, a přístaviště má být hotovo již letos v prosinci. Za dva roky tak bude možné plout z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou, po roce 2013 se České Budějovice spojí s Prahou a dále Drážďanami i Hamburkem. Celkový projekt splavnění největší české řeky bude stát víc jak tři miliardy korun, 85 % hradí evropské fondy.

Přístaviště přibližně 80 metrů po proudu od Dlouhého mostu umožní lodím přistát přímo v centru Českých Budějovic. U břehu bude šedesát metrů dlouhé a 2,5 metru široké plovoucí molo, které bude ukotveno k šesti pylonům. Obratiště pro lodě bude pod Jiráskovým jezem hotové v polovině října. Stavbaři tvrdí, že termín by neměly ohrozit ani další případné bleskové záplavy, které letos v létě trápí Česko.

Primátor Juraj Thoma si od lodní dopravy slibuje především rozvoj turistiky a cestovního ruchu.

Video Reportáž Petra Šuleře
video

Reportáž Petra Šuleře

Primátor Českých Budějovic Juraj Thoma

„Ještě před pár lety to znělo jako čirá fantazie, ale startem dnešního projektu se otevírá možnost splavnění Vltavy až do řeky Labe a následně do Hamburku.“

Nejdřív do Hluboké, pak do Týna, Prahy, Děčína…

„V roce 2011 bude splavněn úsek z Českých Budějovic do Hluboké. My už v této chvíli projektujeme plavební komoru Hluboká, projektujeme úpravy jezu Hněvkovice a vodního díla Hněvkovice,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Práce ovšem probíhají na celém úseku z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou. Celá vodní cesta má být dokončena v roce 2013, a Vltava se tak napojí na vodní dílo Orlík, což umožní plavbu až do Mělníka k soutoku s Labem. Splavnost Vltavy se tak prodlouží na celkových 240 kilometrů.

Projekt za zhruba tři miliardy korun zahájilo Ředitelství vodních cest (ŘVC) loni v srpnu. Splavnění řeky z Budějovic do Týna nad Vltavou si vyžádá předběžně 860 milionů korun. Díky tomu přibude dalších zhruba 33 kilometrů vodní cesty.