Pražský obchvat by měl z metropole odvést až 90 procent aut

Praha – Hlavní město čeká na obchvat už desítky let. Městu by měl výrazně ulehčit. Až 90 procent aut, která nyní projíždí Prahou, by v budoucnu měla jezdit pouze přes obchvat. Jeho zprovoznění ale může zbrzdit soud, na který se chce obrátit radnice městské části Suchdol kvůli změnám v územním plánu. Počítá se totiž podle ní s větším rozšířením silnice, než se původně tvrdilo.

Vedení města už ve 30. letech, kdy se obchvat města začal řešit, počítalo s tím, že povede přes Ruzyni, Suchdol nebo Březiněves. V roce 1999 nakonec zastupitelé schválili nový územní plán, který počítal se severní částí obchvatu v okolí Suchdola.  

Obyvatelé Suchdola i přilehlých Lysolají ale obchvat nechtějí a sepisují petice. Vadí jim především emise. „Všechno z tunelu půjde do lysolajského údolí,“ obává se místní obyvatelka Eva Konečná. Kromě silnice místním vadí i to, jak bude vypadat. Původně se mluvilo o maximálně třech pruzích v každém směru, teď ale podle nich změna územního plánu počítá se čtyřmi. Magistrát i Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu financuje, ale tvrdí, že o navýšení na čtyři pruhy nic nevědí.

Pražští zastupitelé projednají změnu územního plánu na podzim

Pražští zastupitelé budou o změně územního plánu rozhodovat na podzim. Pokud ho schválí, výstavba v Suchdole má začít za dva roky. Změnu územního plánu ale pravděpodobně u soudu napadne, jako už dříve v minulosti, suchdolský starosta Petr Hejl. Zdejší obyvatelé mohou navíc bránit vyvlastnění pozemků, přes které má dálnice vést.