Zahájení výroby Škody 100/110 nezpozdil ani ničivý požár

Mladá Boleslav - Mladoboleslavská Škodovka začala 25. srpna 1969 s výrobou vozu Škoda 100/110. Zahájení výroby se nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977 s celkovou produkcí 1 079 708 vozů v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). Model Škoda 100 nahradil Škodu 1000 MB. Její výkonnější varinata byla Škoda 110, která se také vyráběla jako dvoudveřová verze s označením Škoda 110 R a rallye verze RS s pětistupňovou převodovkou a motorem s obsahem 1300 ccm.

Novější varianta byla tehdejším face-liftem předchůdce, kvůli kterému byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi.

Vůz dostal modernější karoserii, která vznikla již v roce 1965, a změnil se také interiér a částečně i některé konstrukční prvky. Jednalo se o typickou úpravu, kterou provádějí všechny automobilky a která primárně vyplývá z nestejnoměrné amortizace výrobní technologie. Motor zůstal téměř beze změn, na přední nápravě zredukovali počet mazacích míst z jedenácti na čtyři. Nové byly licenční kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech. Stovky a stodesítky se nadále exportovaly do řady západoevropských zemí.

Náběh výroby nového vozu však nezpozdil ani požár, který vypukl 12. srpna 1969 a zasáhl naštěstí pouze starou část závodu. Na konci srpna byla veřejnosti představena nová škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky. V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudveřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

V roce 1973 prošla Škoda 100/110 úpravami. Inovativním technickým prvkem bylo nahrazení dynama alternátorem a znovu bylo vylepšeno větrání interiéru vozidla pomocí fukarů v palubní desce vozidla. Zvenku lze vozidlo poznat podle bezpečnostních zapuštěných klik Bomoro.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno i několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT.

  • Škoda 110 L autor: Jaroslav Fiala, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1066/106543.jpg
  • Škoda 110 L autor: Jaroslav Fiala, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1066/106541.jpg