České kamiony v Británii jsou v žalostném stavu, dopravci o tom nevědí

Londýn – Čeští autodopravci posílají do Velké Británie kamiony, které nesplňují bezpečnostní požadavky. Právě vozidla patřící českým firmám mají nejčastěji ze všech potíže při bezpečnostních testech, v letech 2007 a 2008 jimi neprošlo zhruba 60 procent českých kamionů. Informoval o tom parlamentní výbor britského parlamentu. Bylo zkontrolováno 1 455 českých řidičů a zhruba v 860 případech byla nalezena většinou menší závada. Čeští autodopravci jsou touto zprávou překvapeni, podle sdružení dopravců Česmad Bohemia by si zrovna do Spojeného království nikdo nedovolil poslat vozidlo ve špatném stavu. Z kamionů, které jezdí ve Velké Británii, je přes 80 procent registrováno v zahraničí. Téměř polovina z nich v posledních dvou letech neuspěla v bezpečnostních testech.

„Naši dopravci mají jeden z nejmodernějších vozových parků v Evropě. Británie i Německo jsou zároveň známy přísnými sankcemi, proto si tam nikdo nedovolí vypravit nevyhovující vozidlo,“ uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix. „Problém té statistiky bude v předvýběru vozidel,“ doplnil Felix. Zároveň ovšem přiznal, že dopravci mohou pro cestu na ostrovy záměrně posílat spíše starší vozidla. Často se tam totiž krade.

Podle spolupracovníka ČT Ivana Kytky po zkušenostech s řidiči ze střední a východní Evropy začali britští kontroloři zdarma distribuovat přídavná zrcátka, a možná i to bylo součástí kontrol, zda je řidiči mají. Na místě mohou vybírat za špatný stav vozidla také poměrně vysoké pokuty (až 200 liber).

Rozhovor s Ivanem Kytkou a Martinem Felixem (zdroj: ČT24)

Vedle českých řidičů měli s kontrolami bezpečnosti ve Velké Británii potíže také jejich kolegové z Polska a Maďarska. Jejich vozy nesplnily ve sledovaném období testy ve více než 50 procentech, Němci a Italové měli vážné nedostatky ve více než 40 procentech. Z britských kamionů neprošlo testy 37,5 procenta aut.

Zprávu poslanci připravili pro agenturu VOSA (Vehicle and Operator Services Agency), která by měla podle nich mít větší pravomoci a prostředky ke své kontrolní práci. „Británie má jedny z nejbezpečnějších silnic v Evropě, ale je potřeba udělat více pro zajištění plnění našich bezpečnostních standardů pro nákladní auta a autobusy,“ řekla předsedkyně výboru Louise Ellmanová.