Právě Tokio je pro testování elektrotaxíků ideálním místem. Metropole Japonska se vyznačuje vysokou koncentrací lidí, hustou dopravou i zájmem o moderní technologie. „Snažíme se zpopularizovat elektrické automobily. Naší taktikou je proto neměnit zaběhnuté služby,“ říká prezident firmy Berger Place Kijotaka Fuji.
Před čtvrt rokem předvedla firma Better Place v Jokohamě prototyp stanice pro výměnu baterií do elektromobilů. Další se bude provozovat právě v Tokiu. Provoz elektrotaxíků zde bude Better Place testovat spolu s největším tokijským taxi dopravcem, který poskytne tři vozy na projekt dotovaný japonskou vládou.

Reportáž Pavly Hejlové
Problémem nové přepravy bude cena baterie
Elektromobily jsou považovány za šetrnější k životnímu prostředí a časem by mohly být i méně nákladné na provoz. Překážkou v praxi je však vysoká cena baterie. Cílem projektu tak bude jednak srazit její cenu, ale také prověřit životnost. Auta na jedno nabití ujedou do 160 kilometrů. „Věřím, že pokud elektromobily s vyměnitelnou baterií uspějí v Japonsku, rozšíří se do mnoha dalších asijských států,“ dodal Fuji.
Taxíky v Japonsku sice představují jen dvě procenta z dopravních prostředků, i tak jich je ale v hlavním městě na 60 tisíc. Tedy více než v New Yorku nebo v Paříži. Ostrov ale není jediný, kde bude systém výměny baterií v nejbližší době představen. Takové plány má už i Dánsko. V Izraeli zase chtějí mít do dvou let 150 tisíc dobíjecích stanic a 100 stanic pro výměnu baterií.