Dálnice D1 dlouhodobě nezvládá velký nápor aut

Praha – Během tohoto týdne se udály dvě nehody, které zablokovaly dálnici D1 na několik hodin. Problémy nejstarší a nejvytíženější dálnice v Česku jsou však každodenní. Největší starosti dělá řidičům nedostatek objížděk. Ve Středočeském kraji úplně chybí a na Vysočině je jen jedna – silnice číslo 602 vedoucí přes Velké Meziříčí. Není divu, že když se stane nějaká nehoda, D1 kapacitně nestíhá.

„Pokud jde o výstavbu nějakých objízdných komunikací, tak jsme ve fázi, kdy nám vláda zakázala stavět jakékoliv nové stavby,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dálnici by měla odlehčit nová rychlostní komunikace R35, která povede od Liberce přes Hradec Králové do Olomouce. Otázkou však zůstává, kdy se začne stavět.

Příští rok spolkne dálnice D1 18,5 miliardy korun. Finance ale postačí jen pro částečné rozšíření. „V úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou dojde k rozšíření o jeden metr z každé strany,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Dalším problémem je špatná informovanost řidičů. Po celé délce lemuje dálnici asi třicítka informačních tabulí, potíž je ale v jejich obsahu. Jsou jen česky a většinou odkazují na rozhlas.

Pouhým snem je pak lepší péče o motoristy v případě, že uvíznou v koloně. Deku, pití nebo pouhou informaci dostanou řidiči jen výjimečně. „Na západě, co se týče dlouhotrvajících kolon, mají tuto koncepci propracovanou, my to ještě neumíme,“ posteskla si ředitelka Nadace BESIP Ludmila Cikánková.

Historie a současnost dálnice D1:

Dálnice D1 se začala stavět v roce 1939. Její stavbu přerušila druhá světová válka. V roce 1971 byl otevřen první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi. Po dostavbě úseku k polským hranicím bude nejstarší dálnice v Čechách měřit 377 kilometrů.                                              zdroj: www.ceskedalnice.cz