Řidiči na ostrově Samoa jezdí vlevo

Apia - Na řidiče tichomořského ostrova Samoa čeká ode dneška změna, která nemá za posledních několik desetiletích ve světě obdoby. Místo vpravo od rána jezdí vlevo, a to kvůli sladění pravidel silničního provozu s Austrálií a Novým Zélandem. Místní vláda doufá, že tím zvýší příliv ojetých aut z těchto zemí na ostrov. V Austrálii a na Novém Zélandu, kde se prodávají vozidla s volantem napravo, žije kolem 170 000 emigrantů ze Samoy.

To by mělo ukončit dosavadní příliv především velkých amerických modelů s vysokou spotřebou na Samou a snížit cenu vozidel na ostrově, aby se stala dostupnějšími i pro venkovské obyvatele.

Strana, po které řidiči jezdí, se nezměnila v žádné zemi na světě několik desetiletí. Naposledy se tak stalo na Islandu a ve Švédsku v 60. letech minulého století a v Nigérii, Ghaně a Jemenu v 70. letech. Ve všech těchto případech přitom šlo o změnu opačnou, kdy se řízení přesouvalo z levé strany vozovky na pravou.

Na ostrově Samoa se jezdí vlevo (zdroj: ČT24)

Proti novince se ale na ostrově zvedla vlna protestů. Do ulic vyšlo na třicet tisíc demonstrantů. Tvrdí, že řidiči nejsou na změnu připravení a na silnicích bude chaos, přestože rozhodnutí bylo právě kvůli důkladnějším přípravám odloženo z července 2008 na nynější termín. Obrátili se dokonce na nejvyšší soud v zemi. Ten však jejich stížnost minulý týden zamítl.

„V 5:50 to bude oznámeno v televizi a potom přesně v šest uvedou změnu v platnost sirény a kostelní zvony,“ řekl premiér Tuilaepa.

Na poslední chvíli stížnost neuspěla ani u premiéra Tuilaepy Aiona Saileleho Malielegaoie a jeho vlády, která v pondělí na svém mimořádném zasedání zamítla požadavek na odklad změny do doby, než budou zavedena všechna požadovaná bezpečnostní opatření.

Kvůli změně provozu se na ostrově rozšířily silnice, podél komunikací se objevily nové dopravní značky a na klíčových tazích vyrostly zpomalovače jízdy.

Vláda bude i po změně dovolovat užívání automobilů s volantem nalevo, kterých je na ostrově 14 000 z celkového počtu 18 000 vozidel. Mezi oponenty jsou však kupříkladu majitelé autobusových společností, u kterých hrozí, že jim zůstane množství nepoužitelných vozů s dveřmi na špatné straně.