Podle ministerstva dopravy podobný odklad umožňuje legislativa EU a využila ho už řada států. Odložení platnosti evropského nařízení, které začne platit v roce 2010, však musí mít formu zákona.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka upozornil na to, že pokud by parlament nestačil schválit zákon do prosince, kdy má nabýt účinnosti evropské nařízení, muselo by Česko přejmout všechny povinnosti pro železniční dopravce. To by se podle něj nedalo technicky uskutečnit.
Co má odškodnění zahrnovat?
Cestující by měl mít nárok na vrácení čtvrtiny až poloviny jízdného při zpoždění nad jednu hodinu. To by neplatilo, pokud by ho dráhy na zpoždění upozornily ještě předtím, než si koupí jízdenku.
Zatímco česká vláda nechce přiznat občanům právo na kompenzaci za zpoždění, zejména Německo jde v tomto příkladem zbytku Evropy. Tamní železniční dopravci již od letoška musí v případě zpoždění poskytovat kompenzace, které jsou v některých ohledech ještě velkorysejší než požadavky Evropské unie.