Typický případ se stal paní Růženě z Litoměřic – u jejích dveří zazvonil muž v montérkách a tvrdil, že jde vyměnit starý elektroměr. Jenže energetici ČEZ už rodině paní Růženy nový elektroměr v minulosti nainstalovali, a proto chtěla vidět průkazku montéra. Muž měl jen průkaz s razítkem neznámé dispečerské služby. Přesto chtěl po ženě tisíc korun jako zálohu na práci. Naštěstí nepochodil. „Pracovníci skupiny ČEZ v žádném případě nevybírají peníze v hotovosti a zpravidla mají jednotný oděv,“ upozorňuje veřejnost severočeská mluvčí ČEZ Soňa Hollingerová.
Desítky případů s falešnými plynaři, elektrikáři či měřiči vody i přes neustálé varování policie před zloději skončí okradením. Podvodníci využívají důvěřivosti zejména seniorů. Policie proto opakovaně radí nikdy neotvírat cizím a neohlášeným lidem a elektrárenská společnost dodává: „Pokud přijde technik, prohlédněte si i jeho průkaz s fotografií, jménem, číslem a označením ČEZ.“

Reportáž Ladislava Jakuba
Pouze tak se člověk může účinně bránit proti podvodníkům. Jejich praktiky jsou totiž stále propracovanější – v posledních dnech se zaměřili i na vyúčtování. „Chtějí vidět faktury a na základě těchto faktur falešní energetici zjistí důležité identifikační údaje,“ upozorňuje Hollingerová. Pokud si zákazníci nebudou jistí, že se jedná o pracovníka ČEZ, měli by volat na zákaznickou linku, případně i na policii.