BIS monitoruje kroky reklamní agentury, prý slouží Rusku

Praha – Rusko prý využívá reklamní agenturu Big Board k tomu, aby prosadilo své zájmy v Česku. Agentura totiž zdarma poskytla své reklamní plochy sdružení Ne základnám, které protestovalo proti americkému radaru v Brdech. Podle serveru aktualne.cz to v tajné části výroční zprávy uvedla Bezpečnostní informační služba. BIS zároveň zdůrazňuje, že spolupráce agentury je zřejmě nevědomá.

Vedení firmy, která patří k nejvýznamnější na poli velkoplošné reklamy, označilo tyto informace za nesmysl. „Nevím, jak na to BIS přišla a z čeho vychází,“ uvedl šéf pražské pobočky Big Boardu Richard Fuxa. Upřesnil, že poskytnutí ploch sdružení Ne základnám je součástí firemní reklamní strategie, podobné služby prý poskytuje i různým nadacím a neziskovým organizacím. Mluvčí hnutí Ne základnám Jan Májíček potvrdil, že jim pronájem billboardů společnost sama nabídla.  

Firma Big Board dala loni sdružení Ne základnám zdarma místo pro propagaci na deseti svých billboardech, což je služba, za niž by jinak sdružení zaplatilo částku v řádech statisíců korun. „Tato společnost je s vysokou pravděpodobností ad hoc využívána ruskou stranou k provádění aktivních opatření na podporu ruských zájmů v ČR,“ uvádí se prý v dokumentu BIS.  

Komu patří mezinárodní společnost, která kromě Prahy působí i v Rusku, Ukrajině nebo Bělorusku, není podle serveru jasné. Sídlí v Lucemburku a z informací časopisu Marketing & Media její roční obrat za minulý rok činil zhruba 343 milionů korun.     

BIS ve své výroční zprávě za rok 2008 uvedla, že se ruští agenti snaží prosazovat své zájmy v Česku také přes politiky. Snaží se navázat kontakty zejména se členy parlamentu, jejich asistenty a pracovníky oddělení zahraničních styků politických stran. Kontrarozvědka také zopakovala, že ruské zpravodajské služby využívají občanská hnutí, která však nejsou vědomými spolupracovníky ruské strany.