Ani 1. třída není zárukou vysokého komfortu

Praha – Cestování vlakem v Česku může mít mnoho podob, člověk může trpět na tvrdé zašpiněné lavici pod přímým sluncem nebo se vézt na měkké sedačce v čistém klimatizovaném kupé a před žárem být navíc chráněn záclonkami. Propastné rozdíly jsou ale nejenom mezi vozy druhé třídy, s nimiž se vozí většina lidí, ale také v první třídě. Jízdenka do „lepších“ vozů stojí o polovinu více, ale v některých případech se její majitel dostane do vagonu horšího než je nasazen na druhé třídě.

České dráhy trápí nedostatek všech vagonů, ale vozy první třídy chybějí nejvýrazněji. Především na rychlících se stává, že první třída nejede vůbec a cestující, kteří se těšili na poměrně klidné prostředí dostanou pouze malou kompenzaci v podobě vrácení zaplaceného rozdílu mezi první a druhou třídou.

Kdo chce cestovat například expresem z Prahy přes Olomouc do Luhačovic, první třídu ve vlaku nejspíše najde. Bude mít ale nevábnou podobu vozu starého asi 40 let. Útěkem do druhé třídy si v tomto případě nepomůže, najde tam vozy asi o deset let novější a koženkou potažené lavice. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský připouští, že komfort, který staré vozy první třídy nabízejí, by dnes odpovídal spíše druhé třídě. Zároveň ale podotýká: „Je to stejné jako v zahraničí, i tam je první třída třeba jenom rozdílem polstrování.“

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Cestující jeho názor nesdílejí. „Za peníze, které platím – dvacet tisíc ročně – to není nic moc,“ uvedl muž, který cestuje první třídou na roční celosíťovou jízdenku In-Gold. Dráhy se snaží nespokojené cestující udržet alespoň procesem, který nazvaly humanizací rychlíkových vozů. Vagony dostávají nové obložení, sedačky nové polstrování a toalety nové mísy.

Vagony, které se v depu před vypravením vlaku vůbec nenajdou, ale žádné úpravy nezachrání. Dráhy nyní rozšířily svoji flotilu první třídy šesticí vozů, které mají v jedné polovině velkoprostorový oddíl první třídy a ve zbytku restauraci. Vozy, které jsou vybaveny některými v Česku dosud nevídanými prvky, začnou od příštího roku jezdit na rychlících Praha – Mnichov, Praha – Norimberk a na Eurocity Praha – Vídeň. Dalších deset vagonů první třídy chtějí dráhy získat v rámci nákupu sta ojetých dálkových vozů ze zahraničí. Na jejich dodavatele nyní probíhá výběrové řízení.

ČD mají v současnosti asi 120 vagonů první třídy a dalších zhruba 60, které jsou rozděleny na části s oddíly první i druhé třídy. Téměř 70 vagonů první třídy prošlo rekonstrukcí nebo je dráhy koupily jako docela nové, 50 z nich má klimatizaci. Další vozy či oddíly první třídy jsou také v dálkových jednotkách pendolino, příměstských jednotkách City Elefant a v řídicích vozech vyráběných pro motorové rychlíky.