Nízká hladina omezuje lodní dopravu na dolním Labi

Ústí nad Labem - Lodní dopravu v posledních dnech omezuje nízká hladina Labe mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem. Jde o nevytíženější úsek vodní cesty v ČR, běžně na něm plují desítky lodí denně. V Ústí nad Labem se výška hladiny Labe pohybuje nyní mezi 140 a 150 centimetry, běžně mívá přes dva metry. Podle ředitele závodu Dolní Labe Jindřicha Zídka průtok v Labi klesá stále od půlky srpna, a lodní doprava se tak prakticky zastavila.

Korytem Labe v Ústí protéká pod 100 metrů krychlových vody za sekundu, průměrný roční dlouhodobý průtok je zde zhruba 290 metrů krychlových za sekundu. „Pod Střekovem v Ústí mají plavidla povolený ponor 80 centimetrů, což splňuje jen minimum lodí,“ řekl Zídek. Plně naložené nákladní čluny mívají ponor asi 220 centimetrů. S výrazně omezeným nákladem by lodě sice plout mohly, to je ale daleko za hranicí rentability.

Situace na Labi je lepší od Ústí nad Labem směrem do vnitrozemí, kde mohou díky regulovanému toku plout lodě s vyšším ponorem. Podle Zídka je ale i tam plavba minimalizovaná, protože většina lodí potřebuje plout až do německých přístavů. Bez omezení jezdí z Litoměřic na Ústí nad Labem i do Štětí osobní loď Porta Bohemica 1, pluje tam i několik lodí převážejících například písek. V Lovosicích například stojí i nově vyrobená loď čekající na možnost odplutí do Německa.

Podle Zídka je vše závislé na dešťových srážkách a hladina Labe může ještě klesnout. Pokud by například průtok klesl na 60 metrů kubických za vteřinu, musely by některé velké podniky omezit odběr vody, to ale aktuálně podle Zídka nehrozí, protože stále přitéká dost vody z Vltavy. Nízký stav vody v Labi ovlivňuje i provoz přístavů, kterým podobně jako rejdařům přináší každodenní ztráty.