Výběrová řízení ČD na nové vlaky se protahují

Praha – Výběrová řízení, která vyhlásily České dráhy na jaře a v létě a jimiž chtěly částečně obnovit vozový park, se komplikují. Jedná se o tendry na nákup sta ojetých osobních vozů a na šestiletý pronájem osmi dieselových jednotek, které by se měly objevit na motorových rychlících. U soutěže na nákup vagonů prodloužily dráhy lhůtu na podání nabídek o dva měsíce, na pronájem motoráků dostaly jednu nabídku, která ale nesplnila zadávací podmínky. I toto výběrové řízení se tak protáhne a může být nakonec i zrušeno.

Stovka vagonů bude, ale později

Osobní vozy s klimatizací pro dálkovou dopravu by chtěly České dráhy koupit ojeté u některého ze zahraničních železničních dopravců. Měly by nahradit nejhorší vagony na vnitrostátních expresech a rychlících. Původně byla lhůta pro podání nabídek do konce září. Podle údajů z Informačního systému veřejných zakázek ale dráhy tento termín prodloužily o další dva měsíce do 24. listopadu. Za vagony hodlají ČD dát 1,7 miliardy korun.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského tak dopravce učinil na základě požadavků firem, které by vozy eventuelně mohly prodat. „Přihlédli jsme k tomu, že jde o poměrně komplikovaný předmět výběrového řízení. Požadujeme nejen velké množství již vyrobených vozů, ale navíc také financování celé zakázky po dobu 10 let formou leasingu,“ uvedl Šťáhlavský.

Na stovku vagonů, z nichž deset by mělo být první třídy a dalších dvacet by mělo umožnit přepravu jízdních kol, se tak cestující mohou těšit i nadále. Poprvé se ale jimi nejspíše svezou později.

Tendr na motoráky se možná zruší

Naopak pronajaté nízkopodlažní dieselové jednotky se možná na motorových rychlících vůbec neobjeví. Lhůta pro doručení nabídek byla ve druhé polovině července, den poté se měly nabídky otevřít. Dosud však není znám výsledek. Mluvčí ČD uvedl, že se do výběrového řízení na osm jednotek přihlásil jeden zájemce, který ale nesplnil zadávací podmínky. „V současné době běží zákonná lhůta na podání odvolání k rozhodnutí společnosti. Pokud nebude odvolání podáno, dojde následně ke zrušení soutěže,“ uvedl Petr Šťáhlavský. Dráhy chtěly za pronájem dát 14,5 milionu eur (asi 400 milionů korun).

Je tedy možné, že se cestující budou na dvou tratích, kam měla pronajatá vozidla zamířit, nadále setkávat s tím, co znají již dnes. Z Prahy přes Kladno do Rakovníka jezdí zrekonstruované motorové soupravy, kterým oproti moderním vozidlům chybí především klimatizace a nízkopodlažní oddíl. Na trase z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic je situace horší – staré a nepříliš úsporné dieselové lokomotivy tahají dva vagony ze 70. až 80. let minulého století.

Nové motoráky by se přesto měly v příštích letech ve vozovém parku Českých drah objevit. K jejich pořízení je zaváže například smlouva na provozování tzv. Jizerskohorské železnice v Libereckém kraji. V tomto případě ale nepůjde o rychlíky, nýbrž o regionální spoje. Nové vlaky, z nichž část zřejmě budou provozovat České dráhy, plánují s pomocí evropských peněz nakoupit také kraje.

  • Rekonstruovaný vagon autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/587/58630.jpg
  • Motorový vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/854/85388.jpg