Rychlíky z Prahy na Kolín budou od prosince zase jezdit rychle

Praha – Cesta rychlíkem z Prahy do Kolína nebo Pardubic bude opět skutečně rychlá. Vlaky jedoucí z pražského hlavního nádraží po trati přes Český Brod se totiž po dvou letech vrátí na čerstvě zrekonstruovanou trať z pražské Libně do Běchovic a nebudou muset tento úsek objíždět po nákladní trati přes Vršovice a Malešice. Jízdní doba do Kolína se sníží o pět až deset minut, část vlaků Eurocity bude z Prahy do Pardubic opět jezdit pouze hodinu. V současnosti trvá tato cesta vlakům výchozím z Holešovic, které projíždějí přes rozkopaný úsek Libeň–Běchovice, 64 minut, spoje výchozí z hlavního nádraží jedou zhruba hodinu a čtvrt.

Po dokončení prací na trati z Libně do Běchovic přibude v tomto úseku jedna kolej, trať tedy naváže na trojkolejný úsek, který dosud končil již v Běchovicích. V provozu bude od prosince také čtyřkolejné napojení na loni zprovozněné Nové spojení a opravená nástupiště v Libni, Kyjích, Dolních Počernicích a Běchovicích. Vyplývá to z materiálu o rozvoji železnice v Praze, který připravila Správa železniční dopravní cesty.

Dokument také uvádí, že kvůli nedostatku financí budou některé železniční projekty v metropoli odloženy. To se dotkne například rekonstrukce trati Praha–Kladno s novou odbočkou na letiště, jejíž stavba se zřejmě začne připravovat nejdříve v roce 2013. Tehdy již ale měla být hotová. Odložení projektu proto kritizují někteří zastupitelé. „Schválili jsme si, že podporujeme rozvoj letiště, ale rezignovat na to, jak se budou cestující na letiště dopravovat, mi přijde hloupé. Je podepsáno memorandum, tak jak je možné takhle jednoduše dát tento projekt k ledu,“ uvedla na jednání magistrátního dopravního výboru Petra Kolínská (SZ). Výbor na svém zasedání probíral právě zprávu SŽDC o rozvoji železnice v Praze.

Problémy s financováním by se podle materiálu mohly dotknout také obnovy úseku z Holešovic do Bubenče, kde se počítá také s novou zastávkou Praha-Podbaba, nebo rekonstrukce úseku mezi hlavním a smíchovským nádražím. Kvůli snaze získat dotaci z EU na novou trať Praha–Beroun, jež má vést pod Barrandovem, se podle ředitele SŽDC Jana Komárka také v současnosti přepracovává projektová dokumentace tohoto projektu.

Již delší dobu naplánovanou rekonstrukci trati z Běchovic do Úval nekomplikuje nedostatek peněz, ale problémy se stavebním povolením na protihlukovou zeď v Úvalech. Zbylá část trati z Prahy na Kolín se měla začít rekonstruovat po dokončení úseku Libeň–Běchovice, ale zatím se na ní pracovat nebude.