Smlouva podepsána: ČD budou v Plzeňském kraji jezdit až do roku 2019

Plzeň – Hejtmanka Plzeňského kraje podepsala avizovanou desetiletou smlouvu s Českými drahami. Dopravní společnost podle ní bude až do roku 2019 zajišťovat regionální železniční dopravu v kraji. V příštím roce dostanou ČD na pokrytí ztráty zhruba půl miliardy korun, z toho 372 milionů zaplatí kraj a zbytek bude státní příspěvek. Smlouva Plzeňského kraje s Českými drahami nevzešla z výběrového řízení, ačkoli se v kraji konala soutěž na provozování regionálních vlaků na třech tratích. Vedení kraje ji zrušilo, aby stihlo podepsat smlouvu do začátku prosince. Podle dalších účastníků soutěže to ale bylo v rozporu s evropským právem.

Cestující se podle hejtmanky Emmerové mohou těšit na nová vozidla a není vyloučeno, že se v kraji nakonec v budoucnu objeví soukromý dopravce. „V podepsaném dodatku ke smlouvě jsou stanoveny jak podmínky ke zlepšení kvality vozového parku, tak ustanovení, kterými si kraj vyhrazuje právo v průběhu desetiletého přechodného období vyhlašovat na jednotlivé tratě výběrová řízení,“ uvedla. Podle hejtmanky se Plzeňský kraj rozhodl pro ČD a nikoli pro konkurenční RegioJet, který podal mimosoutěžní nabídku na provozování regionální dopravy, na základě dosavadních zkušeností s drahami. Rozhodnutí je podle ní podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s českým a evropským právem.

S tím nesouhlasí společnost Student Agency, do jejíž skupiny patří právě RegioJet. Brněnská společnost proto chce podat stížnost na kraj k Evropské komisi. Podle obchodního ředitele RegioJetu Jiřího Schmidta již komise řeší podobné stížnosti ze čtyř dalších zemí. Majitel Student Agency Radim Jančura je navíc přesvědčen o tom, že vzhledem ke stížnosti nedostanou ČD úvěr na nákup nových vlaků, banky se totiž budou bát, že dopravce přijde o krajské dotace.

České dráhy jsou v současnosti jediným železničním dopravcem, který provozuje osobní dopravu v Plzeňském kraji. Kromě regionálních vlaků vozí také rychlíky na pěti linkách, které procházejí Plzní.