Představitelé ŘLP považují nový přístroj za unikátní. Technologie umožňuje vytvořit reálné provozní prostředí jakéhokoliv letiště na světě, prozatím jsou však k dispozici 3D modely pouze čtyř největších letišť v České republice. Kromě obvyklých obrazovek s radarovým signálem nabízí zařízení také virtuální pohled z řídicí věže do všech směrů.
Při tréninku lze například vyzkoušet denní a noční dobu, nejrůznější povětrnostní podmínky i ohrožení jako hořící letadlo. Trenažér také nabízí možnost podívat se na celou situaci z pohledu pilota. „Nasimulujeme veškeré možné situace, se kterými se můžeme v reálném životě potkat,“ doplnil ředitel plánování a rozvoje Petr Fajtl.

Ekonomika ČT24 o letovém provozu
Zprovozněním vlastního simulátoru ŘLP ukončilo období, kdy si muselo podobné technologie pronajímat v německém Mnichově. Kromě výcviku vlastních zaměstnanců či adeptů na práci dispečera bude simulátor sloužit i komerčním účelům. ŘLP jej nabídne externím zákazníkům především z Polska, Německa a zemí bývalého Sovětského svazu.
Práce dispečerů je považována za jedno z nejvíce stresujících povolání. V Česku se o ni ročně uchází přibližně 800 zájemců. Extrémně náročným výcvikem jich projde ale necelá dvacítka. Navigátoři nesmějí pracovat déle než 2 hodiny v kuse, a poté musí hodinu relaxovat. Ve svém středisku v Jenči mají dispečeři k dispozici i squash nebo vířivku. V loňském roce nad Českem přeletělo víc než 665 tisíc letadel.